Premiär för världens första självkörande och fjärrstyrda autonoma elektriska färja

För att möjliggöra kunna bemanna färjor enbart med operatörer från ett ROC krävs en tillförlitlig uppkoppling av kameror och annan teknik via 5G både ombord och på land, vilket gör att operatören kan observera omgivningen i realtid. Tester, som har anmälts till och behandlats av Transportstyrelsen, pågår nu under sommaren i ett gemensamt projekt med RISE och DNV. Foto: Zeam

Den 30 augusti genomförde Zeam, Zeabuz och Tele2 en banbrytande demonstration av världens första självkörande elektriska färja, MF Estelle, som nu även kan manövreras via fjärrstyrning. Under demonstrationen visades hur färjan autonomt korsade Riddarfjärden med hjälp av avancerade 5G-nätverk och IoT-teknik, innan en operatör i Trondheim, Norge, tog över styrningen på 600 kilometers avstånd för att visa fjärrstyrningskapaciteten.

Demonstrationen markerar ett stort steg framåt i utvecklingen av autonom sjötransport och visar på möjligheterna med att använda 5G och IoT för att skapa hållbara och effektiva transportlösningar. MF Estelle, som lanserades i Stockholm våren 2023, är byggd med hållbarhet och teknik i fokus.

Under demonstrationen användes avancerade sensorer som radar, lidar och kameror för att samla in och analysera data om färjans omgivning, vilket möjliggjorde säker autonom navigering. Säkerhetsåtgärder, inklusive robust kryptering och en fysisk nödstoppknapp ombord, säkerställer att färjans fjärrstyrningssystem är både säkert och tillförlitligt.

b
Premiärturen gick av stapeln vid Norr Mälarstrand i Stockholm. Foto: Zeam
b
Trondheim ROC. Foto: Tele2

– Fjärrstyrningen av MF Estelle är en viktig milstolpe i vår vision om att låta befälhavare arbeta från en övervakningscentral på land i stället för ombord. Det innebär att en enda befälhavare kan övervaka flera färjor samtidigt och vid behov fjärrstyra dem, även om de i de flesta fall körs autonomt. Detta förbättrar resursutnyttjandet och gör driften mer kostnadseffektiv och hållbar, säger Erik Nilsson, operativ chef på Zeam. 

– Det finns otroliga effektiviseringsmöjligheter inom vattenburen mobilitet, och vi är övertygade om att fartyg som MF Estelle kommer att spela en avgörande roll för en energieffektiv infrastruktur, tillägger Erik Nilsson.

Tekniken innebär inte bara kostnadsbesparingar, utan också högre säkerhet och ökad tillgänglighet. Genom att övervaka färjor samtidigt kan användningen av vattenvägar optimeras samtidigt som stadens invånare erbjuds smidigare transportlösningar. 

– MF Estelle är ett lysande exempel på hur 5G och IoT kombinerat med AI kan revolutionera sättet människor reser i framtiden. Genom att möjliggöra realtidsövervakning och fjärrstyrning från långa avstånd öppnar vi upp för en ny era av smarta, autonoma och hållbara transportlösningar, säger Stefan Trampus, affärsområdeschef för företagsmarknaden på Tele2.

Nu fortsätter arbetet tillsammans med forskningsinstitut som RISE för att vidareutveckla tekniken och utvidga dess användning i framtida projekt. En viktig del av detta arbete är att säkerställa att alla säkerhetskrav uppfylls, samt att utforska möjligheterna att köra färjorna helt obemannade i framtiden.

b
En presentation av MF Estelle och dess innovativa teknik. Testet är ett viktigt steg mot visionen om att bemanna färjor enbart med operatörer från ett ROC, där de kan ingripa vid behov. Foto: Zeam
b
Under demonstrationen gavs möjlighet att få se MF Estelle kryssa från Kungsholmen till Södermalm helt autonomt, medan en operatör på 600 km avstånd i Trondheim styrde och övervakade färjan via 5G-teknik och IoT från Tele2. Foto: Tele 2