Innotrans 2024: inte bara tåg – framtidens mobilitet på väg och räls

Ett av mässans dragplåster är "Bus Display", där besökare kan se fordonen i drift på ett 500 meter långt demonstrationsspår. Foto: Innotrans 2024

Innotrans 2024 är inte bara en mässa för tåg och järnvägsteknik – här presenteras även framtidens mobilitetslösningar för både väg och spår.

Med över 7 000 kvadratmeter utställningsyta i utomhusområdet "Sommergarten" och ett 500 meter långt demonstrationsspår för bussar, får besökare en unik möjlighet att uppleva den senaste utvecklingen inom transportsektorn.

Mobilitet på väg – bussar och alternativa drivsystem

Kollektivtrafiken är en central del i framtidens mobilitetslösningar, både i städer och på landsbygden. På Innotrans finns ett särskilt utställningsområde för bussar, där alternativa drivsystem och laddningslösningar står i fokus. Här möts tillverkare, leverantörer och köpare från hela världen för att diskutera och visa upp nya koncept och lösningar.

Detta område kompletterar det tredje största segmentet på mässan, som fokuserar på kollektivtrafik, och ger en heltäckande bild av framtidens busslösningar.

Spårbunden innovation – tåg och godstransport på räls

För den som är intresserad av järnväg finns det mycket att upptäcka. På den 3 500 meter långa utomhusbanan, precis bredvid mässhallarna, visas över 130 olika fordon upp – från motorvagnståg till höghastighetståg, från tvåvägsfordon till godsvagnar. Här kan fackbesökare ta del av de senaste innovationerna inom både person- och godstransport på räls.

Tillverkare från hela världen visar sina senaste fordon och tekniska lösningar, däribland moderna signal- och säkerhetssystem som är avgörande för framtidens järnvägsnät. Detta område ger en unik möjlighet att få en djup inblick i hur framtidens järnvägstransporter kommer att se ut.

Bussar och kollektivtrafik – en växande marknad på Innotrans

Utöver spårbundna fordon är kollektivtrafiken en viktig del av Innotrans. Den särskilda utställningsytan för bussar och tillhörande teknik har vuxit till att bli en central plattform för att visa upp framtidens mobilitetslösningar. Här visas de senaste framstegen inom eldrivna bussar och laddningsinfrastruktur, med fokus på hållbara och effektiva lösningar för städer och regioner.

På demonstrationsspåret kan besökare själva uppleva hur framtidens bussar fungerar i praktiken, och få en inblick i hur tekniken utvecklas för att möta dagens och morgondagens utmaningar inom kollektivtrafik.

Innotrans 2024 bjuder på en imponerande uppvisning av den senaste tekniken inom både väg- och spårbunden transport. Från batteridrivna bussar till höghastighetståg, från alternativa drivsystem till innovativa laddlösningar – mässan samlar hela branschen och erbjuder en unik plattform för att upptäcka framtidens hållbara mobilitetslösningar.

Totalt deltar 2 940 utställare från 59 länder, och 226 världspremiärer kommer att presenteras, tillsammans med 113 fordon på 3 500 meter järnvägsspår.

Även bussar i fokus på Innotrans 2024

Vid Innotrans 2022 visades 14 olika bussar upp, inklusive modeller från bland annat Solaris, Ebusco, VDL och Skoda. I år kommer besökare att kunna se live-demonstrationer av 11 bussar med alternativa drivsystem på en 500 meter lång bana. Bland nykomlingarna på mässan finns Arthur Bus, BYD, Ikarus och Nesobus.

Ebusco visar upp sin tre-dörrars modell 3.0, med full låggolvsdesign, trots att företaget befinner sig i en utmanande situation. Andra deltagare som Skoda, Hübner, Konvekta och Voith kommer också att finnas på plats för att visa sina nyheter inom järnvägsdivisionen. Daimler Buses är tillbaka i år, men med en mindre monter som fokuserar på deras digitala tjänster.

BYD:s nya plattform visas upp

BYD har valt Innotrans 2024 för att visa upp sin nya B12-plattform, som är utrustad med Blade Battery Chassis. Den nya tekniken innebär att alla framtida elbussar från BYD kommer att använda detta batterisystem, där batterimodulerna är integrerade i chassit. Denna lösning förbättrar både säkerheten och energieffektiviteten samtidigt som vikten minskar. Den nya bussen kan rymma upp till 105 passagerare och har redan visats på Busworld 2023.

BYD planerar också att presentera en stadsbuss som är byggd i samarbete med den spanska busstillverkaren Castrosua, med sikte på den spanska och eventuellt även den italienska marknaden.

Ikarus introducerar ny 12-metersmodell

För första gången deltar även den ungerska tillverkaren Ikarus på Innotrans. De kommer att visa två bussar: den senaste versionen av sin 12-meters stadsbuss, Ikarus 120e, och en 8-meters elektrisk minibuss, Ikarus midi bus. Ikarus är partner till Siemens och kommer även att visa upp Siemens senaste e-Line strömavtagare.

Nykomlingar och innovationer

På årets mässa kan besökare också upptäcka Arthur Bus, som presenterar en uppdaterad version av sin bränslecellbuss. Denna modell har förbättrats baserat på kundernas feedback och rekommendationer från VDV. Dessutom visar det österrikiska företaget K-Bus sin E-Solar City XL och den polska tillverkaren Nesobus ställer ut sin 12-meters elbuss för första gången.

Turkiska Karsan kommer att visa upp sin automatiserade E-Atak, som nyligen presenterades på IAA-mässan.

Komponenter och tekniska lösningar

På Innotrans är det inte bara fordon som visas upp. Ventura Systems firar 30 år och visar sina moderna instegssystem för kollektivtrafik. Andra komponenttillverkare som Hispacold, Masats, Carmedialab, INIT, Optibus, IVU, ABB och Siemens finns också på plats för att visa upp sina produkter.

Kiepe Electric kommer att presentera sin KIEPE Traction Inverter (KTI), som är lämplig för alla vanliga drivsystem och erbjuder hög effekttäthet tack vare avancerad halvledarteknologi. KIC, KIEPE:s isolerande omvandlare, kommer också att visas. Den fungerar som en batteriladdare och omvandlar en elbuss till en IMC-buss (In Motion Charging).

Dessutom visar Kiepe upp sin skalbara k.Charger-lösning, som anpassas till depåernas befintliga infrastruktur samt till laddstationer längs bussarnas rutter.

Fler höjdpunkter från mässan

På mässområdet finns även DB Regio AG:s  ShowBus, en 12-meters elbuss utrustad med loungeområden, arbetsutrymmen och fokus på komfort och tillgänglighet. Denna buss visar också upp innovativ laddningsteknik, och tillverkarna lägger stort fokus på nollutsläppsteknik med el och väte som huvudalternativ.

Företag som Mont-Ele och SBRS presenterar laddningslösningar för kollektivtrafik. Utöver dessa kommer flera internationella transportföretag att vara representerade, däribland China Railway, Etihad Rail, ÖBB, Deutsche Bahn och Saudi Railway.

Innotrans 2024 bjuder på en bred uppvisning av framtidens kollektivtrafiklösningar för både väg och spår. Med fokus på elektriska och vätgasbaserade drivsystem, nya laddlösningar och innovativa fordon, samlar mässan branschens största aktörer och erbjuder en omfattande överblick över framtidens hållbara transportteknik.

Källa: Innotrans