Vad är Gamification – “spelifiering –” och hur förändrar det företagsvärlden?

unsplash

Gamification, eller vad som på svenska kallas för “spelifiering”, beskriver hur spelutvecklare tillämpar element från spelvärlden, exempelvis poängnivåer och belöningar, för att skapa engagemang i digitala miljöer som inte är spel

Spelifiering är ett bevisat och kraftfullt verktyg som gör innehållet på en sida mer underhållande och interaktivt. Genom att spelifiera en sida kan man motivera önskvärda beteenden och på köpet ge konsumenten en minnesvärd, rolig och uppslukande upplevelse. 

Metoden används av allt från utbildningsföretag med syfte att öka motivationen hos elever och träningsappar som vill få dig att röra på dig och nå dina mål, till att arbetsplatsmotivation och marknadsföring.

Varför använder företag spelifiering?

Spel är bra på att skapa lojalitet genom engagemang. Uppdrag kräver kommunikation, belöningar ökar motivation och tävlingar främjar drivkraft och samarbete. Genom att implementera dessa spelmekanismer i andra digitala miljöer kan företag stärka konsumenternas relation till varumärket och investera i långsiktig lojalitet. Det handlar i grund och botten om att fördjupa kundens relation till företaget genom att erbjuda en upplevelse som stimulerar och underhåller.

Ponera att en träningsapp istället för att bara ge ut övningar och predika om träningens fördelar skulle försöka efterlikna en spelsida där du kan betta på sport, överblicka liveresultat och planera för kommande matcher. Skulle inte ett sådant gränssnitt göra att den vanligtvis kämpiga träningen blir något roligare? Skulle inte motivationen öka? 

Träning är ju för många något jobbigt som kräver motivation, men spel är kul och kräver inte motivation på samma sätt.

Spelifiering på arbetsplatsen

Företag använder inte bara spelifiering för att kommunicera med sina kunder, utan också för att motivera sina egna anställda. Genom att införa spelelement, exempelvis belöningar av prestationer, delmål och slutmål, uppdrag och poängsystem, kan företag öka medarbetares engagemang, förbättra produktiviteten och skapa en mer motiverande arbetsmiljö där prestationer blir tydliga och uppmärksammas.

Företag inom allt från försäljning till teknik har sett positiva resultat genom att införa spelbaserade incitament för att främja mål och belöna medarbetare för uppnådda prestationer.

Utvecklingen stämmer väl överens med den forskning som finns på ämnet. Vi vet att människor reagerar positivt på belöningssystem och mår bra av att tydligt kunna se sina framsteg. Det är därför försäljningsteam ofta använder poängbaserade system för att spåra resultat och kommunicera mål och belöningar. 

Spel knyter an till basala mänskliga drifter och genom att kapitalisera på dessa kan företag motivera sina anställda och öka produktiviteten.

Framtiden för spelifiering

Spelifieringen är en redan given del i många affärsstrategier som förväntas växa ytterligare. I takt med att teknologier som artificiell intelligens och augmented reality (AR) förbättras och utvecklas, kommer företag att kunna erbjuda ännu interaktivare och personligare upplevelser. Ny och förbättrad teknologi möjliggör ytterligare för spelifiering, vilket i sin tur ökar anställda så väl som konsumenters engagemang.

Kort och gott: det som stimulerar och belönar skapar engagemang, och det som engagerar är ofta roligt – och det som är roligt motiverar till lojalitet och prestation.