Det ikoniska taket på Montreals olympiastadion ska nu bytas ut. Tunga lyftföretaget Mammoet har fått uppdraget att lyfta den nya takkonstruktionen med hjälp av ett avancerat system – Mega Jack 5200 – som ska höja den 50 meter upp på plats.
Stadion, som byggdes inför sommar-OS 1976 och rymmer omkring 55 000 åskådare, har länge dragits med problem. Det nuvarande taket byttes ut 1999, men har sedan dess försämrats kraftigt. På grund av risken för snöbelastning är stadion oanvändbar under vinterhalvåret – alla evenemang ställs in om det väntas mer än tre centimeter snö.
Det nya taket kommer att byggas inne i stadion på tillfälliga stöd, och därefter ska Mammoet lyfta det med sex Mega Jack-torn. Ny takkonstruktion lyfts från stadiongolvet. Bild: Mammoet
Bytet av taket genomförs av en kanadensisk entreprenadgrupp, bestående av bolagen Pomerleau och Canam. Deras uppdrag omfattar främst att ersätta den ovala takdelen som omges av byggnadens karakteristiska betongribbor. Kontraktet för projektet är värt cirka 542 miljoner amerikanska dollar.
Den nya takkonstruktionen, ritad av det tyska arkitektkontoret GMP, kommer att ha en ogenomskinlig ovandel och ett ljusinsläppande glasparti längs kanten för att släppa in dagsljus.
Taket byggs först inne i stadion på temporära stöd. Därefter kommer Mammoet att lyfta upp konstruktionen med hjälp av sex Mega Jack-torn. Under lyftet stabiliseras taket med så kallade strand jacks – hydrauliska system som ser till att konstruktionen hålls i rätt position.
För att taket ska kunna placeras med hög precision har Mammoet också utvecklat särskilda finjusteringsenheter, monterade högst upp på varje torn. De fungerar som små glidskenor och gör det möjligt att positionera taket exakt när det väl nått rätt höjd.
Taket kommer att förbli upplyft med jacksystemen i två månader för installationsarbetet. Två månader i luften – sedan infästning. Bild: Mammoet
När taket väl lyfts kommer det att förbli upphöjt i två månader. Under denna tid ska det slutgiltigt fästas i stadion med hjälp av kablar som kopplas till det 165 meter höga lutande tornet, La Tour de Montréal.
Projektet planeras att stå klart under 2028, vilket var utgångspunkten redan när entreprenörsgruppen tilldelades uppdraget året innan.
Lyftet och installationen samordnas genom Mammoets östra Kanadasektion, som har cirka 500 anställda specialiserade på tunga lyft och transporter i Ontario och Québec.
– Under hela planeringsfasen har Mammoet visat sin kompetens. De har utvecklat en skräddarsydd lösning för att få konstruktionen lyft, positionerad och klar för installation, säger Serge Néron, biträdande projektledare för entreprenörsgruppen.
Källa: Mammoet via Construction Management Magazine