Under de senaste åren har spel- och iGaming-branschen i Sverige förändrats kolossalt, inte minst tack vare den ökade digitaliseringen och en mer etablerad licensmarknad. Ett av företagen som ständigt befinner sig i rampljuset är LeoVegas. Nu har bolaget återigen gjort nedslag på den svenska marknaden genom att lansera ett helt nytt varumärke – BetMGM.
Den ambitiösa affärsmanövern trissar upp förväntningar bland såväl entreprenörer som investerare och har vid det här laget knappast gått någon förbi. Som industriledande aktör med en ansenlig marknadsföringsbudget har LeoVegas gjort precis vad vilket veteranbolag som helst hade gjort; de har investerat stort i synlighet för att kickstarta initiativet.
Det nya varumärket – Ett lejon i guld och glamour
Logotypen för nya BetMGM är ett rytande lejon i svart mot en gyllene bakgrund. Lejonet är LeoVegas sigill och den gyllene inramningen symboliserar kärnan i det nya onlinecasinot. I en bransch som ofta kritiseras för att vara övermättad och repetitiv måste aktörer hitta innovativa sätt att nå ut till en kräsen publik som har många alternativ att välja på. Här satsar LeoVegas på en känsla av exklusivitet, glamour och ofiltrerad Vegas-spänning.
Livestreamar från Vegas
En av de mest uppseendeväckande aspekterna av BetMGM-satsningen är möjligheten för svenska spelare att få en direktlänk till den ikoniska atmosfären i Las Vegas. På hemsidan lyfts bland annat livecasinot fram, där spelare kan följa med i realtid när riktiga dealers sköter korten och snurrar roulettehjulet – direkt från ikoniska Vegas. Tack vare avancerad streamingteknik och samarbete med MGM:s landbaserade casinon ges användarna en exklusiv inblick i den ikoniska spelstaden – utan att någonsin behöva lämna soffan.
En hejdundrande marknadsföring
BetMGM har landat på den svenska marknaden med en omfattande och färgstark marknadsföringskampanj. Kampanjen kännetecknas av stora investeringar i både digitala och traditionella kanaler. Till skillnad från mer återhållsamma kampanjer är det här en offensiv strategi med kreativa inslag och flera parallella initiativ. Vi ser alltifrån tv-reklam och annonsering på streamingtjänster till närvaro i sociala medier och samarbeten med populära profiler. Helhetsgreppet skickar en tydlig signal om att LeoVegas, med sin gedigna erfarenhet av framgångsrik varumärkesbyggande, är redo att sätta BetMGM på kartan i Sverige redan från start.
Vad andra bolag kan lära av lanseringen
Lanseringen av BetMGM visar hur avgörande det är att kombinera en tydlig varumärkesprofil med en genomtänkt marknadsstrategi för att snabbt vinna marknadsandelar. Genom att satsa på uppmärksamhetsstarka kampanjer i både digitala och traditionella kanaler, liksom på teknisk innovation som livestreaming, differentierar LeoVegas sitt erbjudande i en hårt konkurrensutsatt bransch.
Andra företag kan ta till sig hur en stark varumärkesidentitet och en konsekvent kommunikation av dess kärnvärden skapar både igenkänning och förtroende. Därtill understryker samarbetet med välkända aktörer inom en särskild nisch hur partnerskap kan bädda för framgång – oavsett bransch eller produkt.
För den som är fortsatt intresserad över hur man lyckas i en konkurrensutsatt bransch så är en genomläsning av Porters fem krafter ingen dålig idé.