"Framtidens byggleveranser är redan här"

Nu tar Hilti och DB Schenker tillsammans med Qlocx nästa steg mot framtidens leveranser till byggarbetsplatser. I lösningen levereras godset utan att mottagaren behöver vara på plats för att ta emot och kvittera leveransen. Detta öppnar för säkrare och effektivare leveranser på tider när det inte är någon verksamhet på byggena.

Leveranser till byggarbetsplatser är något som debatteras mycket i branschen där tidseffektivitet och säkerhet är två av nyckelorden med hög förbättringspotential. Idag är det tidskrävande och obekvämt för en yrkesarbetare att avbryta sitt arbete för att ta emot och kvittera leveranser av gods. Dessutom är det en hög säkerhetsrisk inne vid byggenas lossningsplatser där mycket gods, fordon och personer är i ständig rörelse.

Framtidens leveranser kommer därför att ske till leveranscontainrar i anslutning till arbetsplatsen som bara leverantören och mottagaren har tillgång till.

Containern öppnas med digital nyckel direkt ifrån en mobilapplikation och står integrerad i byggarbetsplatsens skalskydd och är utrustad med två dörrar. Dörren på utsidan kan öppnas av DB Schenkers chaufför med hjälp av en digital engångsnyckel som kan användas under en begränsad tid. Den andra dörren är på insidan av skalskyddet och kan öppnas av personer på byggarbetsplatsen. På så vis skapas en möjlighet att få godset levererat utan att mottagaren behöver vara på plats för att ta emot leveransen.

– En av Hiltis målsättningar är att hjälpa våra kunder att driva en ökad produktivitet inom byggbranschen. Detta delvis genom våra produkter, men också genom vårt sätt att leverera och interagera med våra kunder. Vi ser det här som början på en spännande resa för oss och branschen, säger Anders Orwinger, Service and Transport Manager på Hilti Sverige.

– Vi ser stor potential i leveranscontainern eftersom den löser ett konkret behov för alla intressenter – från leverantör till transportör och byggherre. Vi ser detta som en framtida standard i byggbranschen. Under våren gör vi testprojekt för att säkerställa att alla informationstekniska och fysiska flöden fungerar som de ska och efter sommaren planerar vi att lansera produkten på bredare front, säger Christian Åsheim, vd för Qlocx.

Mats Grundius, vd på Schenker AB, betonar hållbarhetsaspekten i det nya sättet att leverera gods.

– Den nya tekniken skapar förutsättningar för att effektivisera logistikkedjan, vilket inte minst är viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi kan lossa snabbt och säkert, utan att störa ordinarie verksamhet och om vi kan leverera gods på kvällar och nätter slipper vi även bilköer, säger han.

Skanskas projekt Solna United är först ut att testa Qlocx leveranscontainer.

Skanska har varit med från starten av projektet och aktivt kravställt på systemet och utvecklat leveranscontainern tillsammans med Qlocx.

– Den personalfria lossningsplatsen är framtiden för våra arbetsplatser. Det är på lossningsplatsen som många av våra olyckor sker. Kan vi minska mängden fordon och yrkesarbetare på lossningsplatserna så skapar vi en effektivare och säkrare arbetsplats, säger Benjamin Lindén, kategoriansvarig arbetsplatslogistik på Skanska.