Nyligen presenterade regeringen ett förslag på ny inriktning av beskattning av tung lastbilstrafik. Sveriges Åkeriföretag välkomnar förslaget och noterar att det är i linje med den rekommendation branschorganisationen gett. En mer träffsäker beskattning av tung trafik kan också bidra till lägre koldioxidutsläpp.
– Det är ett framsynt förslag, och differentieringen utefter trafikintensitet och geografi gör att timmertransporter och stora delar av Norrlands inland kan undantas. Det är också bra att skatten ska gälla redan för fordon över 3,5 ton och inte enbart tas ut på tyngre lastbilar som varit aktuellt tidigare, säger Rickard Gegö, vd vid Sveriges Åkeriföretag.
Förslaget på vägslitageavgift innebär att inriktningen på vägskatt ändras från en tidsbaserad till en avståndsbaserad beskattning. Skatten föreslås omfatta europavägar, övriga riksvägar och primära länsvägar. De delar av vägnätet som har en låg trafikintensitet avseende tung trafik undantas från beskattning, och en differentiering efter geografi och fordonsegenskaper föreslås. Nivån på den föreslagna skatten är ännu okänd.
– För åkerinäringen är det självklart att vi tycker det är onödigt med högre skatt på lastbilar med släpvagn, eftersom större fordon har lägre utsläpp per transporterad enhet.
– För att kunna utforma ett lämpligt differentieringssystem så måste skattenivåerna vara kända och dessutom rimliga för att inte skada näringslivet. Vi vill fortsätta medverka till ett så bra förslag som möjligt eftersom detta kan bidra till att stärka svensk åkerinäring, avslutar Gegö.