Trafikverket utreder Maglev-teknik i nytt banbrytande EU-projekt

MaDe4Rail ska utforska olika system och lösningar utvecklade från magnetiska leviterade tåg, så kallad Maglev-teknik (MDS).  Bild: Arkivbild
MaDe4Rail ska utforska olika system och lösningar utvecklade från magnetiska leviterade tåg, så kallad Maglev-teknik (MDS). Bild: Arkivbild

MaDe4Rail är ett EU-projekt som undersöker hur teknik från magnetiskt leviterande tåg, Maglev, kan användas i delar av framtidens järnvägssystem. Trafikverket och KTH medverkar, och en färdplan håller på att tas fram. Projektet analyserar teknisk genomförbarhet, ekonomiska och miljömässiga nyttor samt möjliga framtida tillämpningar.

MaDe4Rail är ett EU-finansierat projekt inom Europe’s Rail som undersöker om tekniska delar från Maglev-tåg kan användas i järnvägssystemet. Tekniken bygger på magnetisk levitation, så kallad MDS-teknik.

Målet är att identifiera och analysera teknisk genomförbarhet samt att utvärdera potentiella nyttor, såsom prestanda och effektivitet. Analysen omfattar bland annat ekonomiska, säkerhetsmässiga och miljömässiga aspekter.

Trafikverket är en av deltagarna och samverkar med Kungliga Tekniska högskolan i projektet, som har pågått sedan sommaren 2023. En färdplan håller nu på att tas fram, där resultat från en öppen workshop ska fungera som underlag. Under workshopen presenteras tekniken och möjliga tillämpningar.

─ Vi behöver bredda perspektiven på det svenska järnvägssystemet och utforska icke-traditionella tekniker som kan appliceras i sina delar i vårt järnvägssystem. Då kan vi få fram smarta lösningar för att uppgradera befintliga järnvägslinjer och anläggningar till gagn för passagerare och godstransportkunder, säger Michel Gabrielsson, Trafikverket och tillika projektledare för FA7 inom EU-Rail.

Möjligheter till test och demonstration
Genom att minska kostnader för nybyggnation och uppgradera befintlig infrastruktur med ny teknik förväntas projektet kunna bidra till mer hållbara person- och godstransporter. Därmed kan järnvägens roll som del av ett multimodalt transportsystem förstärkas.

Projektet främjar också kunskapsspridning och informationsutbyte mellan deltagande parter. Om lösningarna visar sig fungera och vara kostnadseffektiva kan tester och demonstrationer bli aktuella. Samtidigt hanteras frågor om affärsmodeller, standardisering och andra förutsättningar inför en möjlig framtida implementering av MDS-lösningar i Europa.

Internationellt samarbete
Konsortiet bakom projektet består av 16 organisationer från sju länder: Schweiz, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Polen, Spanien och Sverige. Det inkluderar fem grundande medlemmar, däribland Trafikverket, fyra anslutna enheter samt sju externa partners.

Deltagarna kommer från olika delar av transportsektorn, inklusive infrastrukturförvaltning, myndigheter, teknikutveckling, konsultverksamhet, forskning och akademi.

Källa: Trafikverket