Banedanmark håller på att ersätta signalerna på sträckan mellan Langå, Struer och Holstebro med ett nytt digitalt signalsystem som flyttar signalerna bort från järnvägenoch in i tåghytten. Det ger färre signalfel och fler tåg i tid. Det nya signalsystemet har tagits i bruk är tredje steget av utrullningen. Nu fortsätter arbetet med den fjärde etappen mellan Højslev och Viborg.
– Vi har lagt otroligt mycket ansträngningar för att komma hit. Detta arbete har föregåtts av en stor insats, inklusive design och utveckling av systemet, som i mycket större utsträckning baseras på data och digitala funktioner. Därför är vi glada att vi nu har avslutat de tre första etapperna, där vi har tagit de nya signalerna i bruk på den västra delen av sträckan och vi ser fram emot att fortsätta på nästa etapp mellan Højslev och Viborg, säger Thilde Restofte Pedersen, programdirektör i Banedanmark.
De nya IT-baserade signalerna har färre fysiska komponenter än de gamla signalerna. Utbyggnaden av de nya signalerna mellan Langå, Struer och Holstebro omfattar därför inte bara den fysiska installationen i banan utan också en hel del tidigare arbete med både mjukvaruutveckling, tester och omfattande säkerhetsarbete.