Det världsledande mätföretaget umlaut slår fast att Telias mobilnät vinner för femte gången på totalen och segrar även inom samtliga mätkategorier: tal, data och crowd. Det efter att omfattande tester genomförts på Sveriges fyra största mobilnät i storstadsområden, mindre städer och vägnät.
För sjätte året i rad har det världsledande och oberoende mätföretaget umlaut utvärderat nätkvaliteten och den faktiska kundupplevelsen vid användning av mobila tjänster i Sverige. Efter en längre tids analys och dedikerad mätning av de största operatörerna på den svenska marknaden utses Telias mobilnät till vinnare igen, med 936 poäng av 1 000 möjliga på totalen. Telenor går om Tele2 på andraplatsen jämfört med året innan och Tre är fortsatt sist.
– Det här är fantastiska nyheter! Vi är mitt i en pågående modernisering av vårt nät för att säkerställa att våra kunder fortsatt kan ta del av snabb och säker uppkoppling. Gammal utrustning byts till ny och energisnål, vi mer än fördubblar kapaciteten på 4G och rullar samtidigt ut 5G i hög takt runtom hela Sverige. Trots det utmanande arbetet bibehåller vi högst kvalitet i alla kategorier och kommer ut som vinnare igen, det är vi riktigt stolta över, säger Anders Olsson, vd Telia Sverige.
Totalt inkluderar årets tester av tal och data cirka 45 procent av Sveriges befolkning eller motsvarande cirka 4,7 miljoner människor. 5G är ny bland mätparametrarna i år, även omfattningen av körtesterna i landet. Inom tal utvärderas exempelvis samtalskvalitet, uppringningstid och lyckade uppkopplingar. Telia fick 291 poäng av 300 möjliga. Inom dataområdet testas bland annat surf på webbsidor, streaming på YouTube samt upp- och nedladdning av filer, här fick Telia 410 poäng av 450 möjliga.
I kategorin ”Crowd” har tester utförts i 24 veckor och inkluderat 96,7 procent av Sveriges befolkning på en yta av 127,172 kvadratkilometer. Dessa mätningar sker i mobila appar och Telia fick 235 poäng av 250 möjliga.
– Grattis till teamet på Telia! När du slår på telefon och ansluts till ett mobilnät tänker du sällan på vad som händer bakom kulisserna för att kunna ringa, surfa, skicka sms, streama och ladda upp innehåll. Kundupplevelsen hänger mycket på prestandan av mobilnätet, som styr hur bra det fungerar. Det är vad vi noga mäter, från Torneå i norr till Malmö i söder och med moderna metoder som ändras och uppdateras varje år för att spegla den snabba teknikutvecklingen, säger Hakan Ekmen, CEO på umlaut.