Sedan december rullar en ny tåglinje för godstransporter mellan Umeå och Västerås. Operatören Realrail, som trafikerar linjen, har sett ett ökat behov hos sina kunder av hållbara transporter mellan Umeå och Mälardalen.
– Vi är glada att näringslivet i vår region nu erbjuds den här nya möjligheten. På detta sätt lyfts lastbilar från E4:an vilket innebär stora vinster för miljön, säger Daniel Rönnberg marknadsstrateg på INAB.
Intermodal järnväg är ett mycket effektivt sätt att transportera gods på. Det innebär i praktiken att den första och sista sträckan på transporten sker med lastbil och den längsta transportsträckan däremellan sker på tåg. På detta vis minskar koldioxidutsläppen för transporter som utförs med intermodal järnväg med uppskattningsvis 85%.
– Vi ser en stor potential i den nya linjen och är glada att utöka terminalens nätverk med ytterligare en ort. Vi flyttar på detta sätt ytterligare en stor andel gods från lastbil till tåg, säger Erik Lögdström, platschef Sandahls Goods & Parcel som driver Umeå kombiterminal på uppdrag av INAB.
Intresset för hållbara transporter, framför allt sjöfart och järnväg, är större än någonsin. Sedan tidigare erbjuder Realrail linjerna Umeå-Nässjö, Umeå-Helsingborg och Umeå-Göteborg tur och retur fem dagar per vecka. Från och med december 2021 har Realrail lagt till Västerås-Umeå i sitt nätverk av intermodala godståg.