Sverigebaserade elfordonsföretaget Vässla har fått ett ordentligt genombrott i Frankrike, en av de största och mest utvecklade marknaderna för mikromobilitet. Detta efter att den franska regeringen har infört en ny juridisk fordonskategori där den pedalfria elcykeln Vässla Bike blir en av mycket få typgodkända fordon.
Den nya fordonskategorin, cyclomobile léger, avser små elektriska fordon som saknar pedaler. Fordonen ska dessutom ha en maxhastighet på 25 kilometer i timmen, en maxeffekt på 350W och en maxvikt på 30 kilo. Vässla Bike uppfyller alla dessa krav. Användare måste vara minst 12 år och det finns inget krav på vare sig hjälm eller registreringsskylt.
– Den franska regeländringen gör att vår Vässla Bike blir betydligt lättare att äga och köra, säger Noa Khamallah, COO och medgrundare på Vässla. Det öppnar upp enorma möjligheter, och helt plötsligt är vi nästan ensamma om att erbjuda godkända fordon inom den här kategorin i Frankrike.
Den nya marknadspositionen innebär att Vässlas redan lovande satsning i Frankrike intensifieras ytterligare. Bland annat finns långtgående diskussioner med flera företag inom hemleverans- och quickcommerce-branschen som nu hamnar i ett ännu mer positivt läge.
– Det nya regelverket är verkligen ett genombrott för små elektriska fordon i Europa och visar på hur marknaden börjar anpassa sig alltmer även ur ett juridiskt perspektiv, säger Noa Khamallah. Det är också ett bevis på att det vi arbetat utefter hela tiden stämmer, det vill säga att vi skapar en helt ny fordonskategori.