Elektrifieringen av transportsektorn kommer att bli en betydligt större fråga än vad elbilarna blev. Det menar bedömare både från transportbranschen, fordonsindustrin och energisektorn. Regeringens nya stöd på 550 miljoner kronor för regionala elektifieringspiloter att delas ut under 2022 bekräftar bilden.
Elektrifieringen av privatbilismen har nu kommit så långt att den rullar på av sig själv och allt fler tillverkare har aviserat att de slutar utveckla förbränningsmotorer. Nu menar bedömare att det är elektrifieringen av transportsektorn som blir det riktigt stora paradigmskiftet. Inte minst då regeringen så sent som den 10 februari presenterade ett stöd på 550 miljoner för ändamålet att delas ut under 2022.
Anna Fägersten är projektledare för eComExpo som går av stapeln i Arlandastad i April. En av världens första mässor med totalt fokus på omställningen av transportsektorn.
– Eldrivna transporter kommer att förändra på så många plan, säger Anna Fägersten.
– Logistikbolag kommer att producera egen solenergi på taken till lager och terminaler. Vi kommer att få se allianser mellan transportföretag och elbolag där det inte är givet vem som är säljare och vem som är köpare. Ska man ladda med köpt billig el på natten och sälja sin egen solel på dagen? Kan lastbilarnas batterier hjälpa till att stabilisera elnätet?
En sak som också diskuteras är när på dygnet transporter sker. Eftersom eldrivna last- och transportbilar är tysta är det möjligt att mer transporter sker nattetid. En ökad andel små försändelser gör också att vi kan komma att se fler små elfordon – mer eller mindre självkörande. Allt från elcyklar till drönare på hjul. Det kan också bli fråga om nya sätt att bygga terminaler och lager.
– Man har av tradition byggt med lastkajer som lastbilar backar upp emot, helt enkelt för att man inte vill ha in avgaser i byggnaderna. Nu kan man i stället lasta inomhus från sidan vilket gör allt mycket enklare och snabbare – men i gengäld krävs nya sätt att bygga.