E-handeln har växt kraftigt under pandemin, och allt fler konsumenter handlar online allt oftare. Nu har parkeringsföretaget Aimo Park inlett ett samarbete med PostNord för att göra paketboxar tillgängliga som leveransalternativ för fler. Omkring 3 000 nya paketboxar planeras nu att ställas på Aimo Parks parkeringsytor, till exempel nära bostäder, arbetsplatser och på infartsparkeringar.
Paketbox är ett leveransalternativ som har ökat i popularitet. Mer än var tionde person uppger att de vill ha sina leveranser till paketboxar, enligt årsrapporten E-barometern 2021. PostNord identifierar löpande nya konsumentnära placeringar och i samarbete med Aimo park planeras nu omkring 3 000 paketboxar där många människor rör sig.
– Vi vill tillsammans med fastighetsägare erbjuda en bra service och förenkla vardagen för våra kunder. Det är också ett led i vår strävan att använda befintlig yta till något mer än bara parkering, säger Peder Ståhlberg, vd Aimo Park.
Paketboxar på Aimo Parks parkeringar kommer att finnas valbara som leveransalternativ hos e-handelsföretag allteftersom de ställs ut. Placerade på utomhusparkeringar kommer de att vara tillgängliga dygnet runt. PostNords mål är att ha över 12 500 paketboxar i egen regi i Norden innan 2022 års utgång, och investeringar i ytterligare paketboxar är planerade för 2023.
– Det här är ett viktigt steg för att möta behovet. Vi kommer tillsammans att utvärdera lämpliga placeringar för att se till att paketboxarna hamnar där det är optimalt för mottagarna. Självklart väger vi också in hållbarhetsaspekter och arbetsmiljö för PostNords medarbetare, säger Mathias Olsson, chef för PostNords ombudsnät.