Hög tid att elektrifiera transportsektorn

Det är hög tid att elektrifieringen av transportsektorn tar fart. Foto: eComExpo

De skenande drivmedelspriserna i en orolig omvärld skapar stora problem både för transportnäring, lantbruk och handel i Sverige. Det är hög tid att elektrifieringen av transportsektorn tar fart, menar branschdebattörer som medverkar på mässan eComExpo i april. Med dieselpriser över 25 kronor litern samtidigt som de med solpaneler kan producera egen el utan någon rörlig kostnad alls, så är elektrifiering av transportsektorn på allas läppar just nu.

Men till skillnad från när eldrivna personbilar började bli vanliga, så krävs här betydligt större omtag. Det säger Anna Fägersten som är projektledare för eComExpo som går av stapeln i Arlandstad den 6-7 april.

xx

Anna Fägersten är projektledare för eComExpo. Foto: eComExpo

– I stort sett hela branschen kommer hit och vi har fler än 25 seminariepunkter där transportbranschen, politiken, energisektorn kommer att diskutera hur vi ställer om snabbt.

Bland talarna finns Åsa Pettersson, vd för Energiföretagen Sverige, Andréa Haag från OKQ8 och Johanna Barr som är vvd för Power Circle och Linda Olofsson från Swedish Electromobility Centre.

– Vi kommer att tala om allt från hur man räknar hem en investering i en eldriven lastbil, till hur det ska vara möjligt att ladda stora mängder energi längs vägarna, säger Anna Fägersten.

Men elektrifieringen är inte bara en fråga om ”ett nödvändigt ont” för ekonomi och miljö. Det ger också många nya spännande möjligheter, bättre arbetsmiljö, nya affärsmodeller och mycket annat. Ett 30-tal utställare är på plats med allt från eldrivna tunga lastbilar till system för energilager i XL-Klass.