Under pandemin har logistikföretag vittnat om en stor ökning av distanshandeln när svenskarna inte har kunnat gå i fysiska butiker på samma sätt som tidigare. Nu har mobilitets- och IoT-företaget SOTI undersökt exakt hur svenskarnas beteende förändrats när det kommer till e-handeln, och rapporten ger en samstämmig bild med logistikbranschen. 36 procent av svenskarna ökade sin onlineshopping med hemleverans under pandemin. 70 procent av de som handlat online under pandemin kommer att fortsätta med det även i framtiden.
Ny statistik från IoT- och mobilitetsföretaget SOTI ger nu en bild av exakt hur förflyttningarna från butikshandel till e-handel har sett ut. Enligt siffrorna har var femte svensk, 20,7 procent, ökat antalet köp online som de sedan själv hämtat i affären, och 19,1 procent har ökat antalet onlineköp med leverans från sin lokala butik. Men allra störst har ökningen varit på internetköp med leverans hem eller till ett ombud, hela 35,7 procent.
– Den här trenden är global, och Sverige sticker inte ut från resten av världen. Om något så är förflyttningen faktiskt generellt något mindre påtaglig i Sverige än i andra länder, beroende på att vi redan före pandemin var en mogen marknad med många handelssegment med en tydlig nätförsäljning, berättar Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI.
SOTIs undersökning visar också att förskjutningen mot internethandel kommer att bestå även efter pandemin. Varannan av de som ökat antalet köp med hemleverans säger att de kommer fortsätta handla på det sättet, och totalt svarar 70 procent av svenskarna att de kommer fortsätta att handla på nätet, antingen med leverans till butik eller hem. Förklaringen är att det är bekvämt, snabbt och enkelt.
– Resultatet av den här förändringen blir att kundernas beteende fortsätter att vara mer diversifierat, och då måste butikerna kunna erbjuda den valfriheten och flexibiliteten. Eftersom konsumenternas krav har ökat måste butiker och logistikföretag vara rustade för att på bästa sätt kunna identifiera och hantera problem för att ge en tillförlitlig, effektiv och förbättrad kundupplevelse, säger Stefan Spendrup på SOTI.