Godstrafiken över Øresundsbron slår nya rekord och dansk fritidstrafik ökade under februari och mars i år jämfört med samma period 2019. Men återhämtningen går långsammare för pendling och företagstrafik.
– Så fort det blev enklare att resa över sundet, utan att behöva tänka på inreseregler och dokumentationskrav, tog resandet fart efter att ha drabbats hårt under pandemin. Nu reser danska fritidskunder mer än före pandemin och godstrafiken är rekordstark, säger Berit Vestergaard, försäljnings- och marknadsdirektör på Øresundsbron.
Øresundsbrons samlade vägtrafik låg omkring 35 procent lägre i januari jämfört med samma period 2019, men har i spåren av slopade coronarestriktioner återhämtats till en nedgång på omkring 15 procent i slutet av mars.
– Vi ser en kombination av faktorer i vår omvärld som bidrar till att återhämtningen har stagnerat bland svenska fritidskunder, pendlare och företagstrafik. Allt från mer hemarbete och digitala möten till en försvagad svensk krona, höjda bränslepriser och att resandet till och från Kastrup inte återhämtats helt, säger Berit Vestergaard.
Godstrafiken, inklusive varubilar från sex meter, ökade med 12 procent under det första kvartalet jämfört med samma period 2019. I förhållande till i fjol ökade godstrafiken med 9 procent. Och nya trafikrekord för lastbilar över nio meter har slagits. SIsta veckan i mars passerade 11.900 lastbilar på bron, vilket innebär att det för första gången har passerat i genomsnitt 1.700 lastbilar per dygn. Marsrekordet från i fjol har nu slagits – i år passerade 53.837 lastbilar i mars.
Fritidstrafiken fick en stark återhämtning när restriktioner slopades på båda sidor av sundet. I januari låg fritidstrafiken omkring 40 procent lägre jämfört med samma period 2019, men vid utgången av kvartalet var nedgången cirka 20 procent.
Särskilt danska fritidskunders resande har bidragit till återhämtningen. Sedan mitten av februari, i samband med att restriktioner slopades, har dansk fritidstrafik varit omkring 5-15 procent högre än 2019. Sport- och vinterloven i Danmark och Sverige bidrog till att den samlade fritidstrafiken återhämtade sig mest under veckorna 6-8 jämfört med samma period i fjol.
Bland såväl pendlare som företag syns nya resmönster. Många arbetsgivare fortsätter att erbjuda anställda att kombinera arbetsplatsen med hemmakontoret. I januari låg pendlingstrafiken omkring 35 procent lägre jämfört med samma period 2019, men sedan restriktioner slopades i mitten av februari har trafiken legat mer stabilt med en nedgång på omkring 15-20 procent.