Med varmare väder och corona-restriktionerna i backspegeln andas resebranschen morgonluft. Samtidigt har trender som hemester, distansarbete och en ökad medvetenhet om klimatpåverkan ändrat mångas prioriteringar. Tåget har fått en tydlig medvind. MTRX ser en tydlig ljusning när resenärerna nu börjar komma tillbaka i snabb takt.
– Det är tydligt att svenskarna vill ut och resa igen. Vi ser fler bokningar vecka för vecka, vilket såklart är mycket välkommet. Rese- och besöksnäringen är väldigt viktig för vårt land. Att den verkar vara på väg tillbaka är positivt inte bara för oss utan för hela samhället, säger Joakim Sundh, vd MTRX.
– Vi vill fortsätta erbjuda Sveriges bästa resor och då är jag övertygad om att vi inte kan stå stilla. Sedan vi påbörjade vår resa för sju år sedan har vi drivit på utvecklingen. Vi var först med att introducera biljettlösa resor, ombokningsbara biljetter och automatisk kompensation vid förseningar. Konkurrensen har också bidragit till lägre priser och punktligare tåg. Allt detta bidrar till att förbättra upplevelsen i alla led av resan. Det märks för resenären, säger Joakim Sundh.
MTRX har Sveriges nöjdaste tågkunder fem år i rad enligt Svenskt kvalitetsindex. En bidragande anledning till detta är troligen punktligheten, bolaget är bäst på att hålla tiden mellan Stockholm och Göteborg. Ett tydligt arbete kring service och upplevelsen menar Joakim Sundh är det avgörande.