Var tredje bilist har minskat sitt åkande efter de senaste veckornas prischock vid pumpen. Minskningen är som tydligast utanför storstäderna och bland låginkomsttagare. Detta visar en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av bilförmedlaren Kvdbil.
Att bränslepriserna är rekordhöga märks på bilanvändandet. Var tredje bilist (34 procent) svarar att de kör mindre nu än innan prischocken. Störst är nedgången bland låginkomsttagare och utanför storstäderna. Bland de som tjänar upptill 25 000 kronor i månaden är det 43 procent som har minskat sitt åkande. Motsvarande för de med en inkomst över 35 000 är var fjärde (26 procent). I Stockholm, Göteborg och Malmö är det 29 procent som alltmer sällan sätter sig i bilen, jämfört med 36 procent i övriga landet.
– De som drabbas hårdast av prisökningarna är de som har minst pengar att lägga på transporter och de som har mest att förlora om de tvingas välja bort bilen. Det är låginkomsttagare och de som bor och arbetar utanför storstäderna, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
– När jag pratar med kunder och andra bilister upplever jag inte bara stor frustration, utan också en känsla av maktlöshet. Trots att man kämpar med utgifterna och försöker prioritera har man kanske inte längre råd att åka de där fem milen till fotbollsträningen. Det är en ganska tuff grej att behöva säga till sitt barn.
Mest har bilåkandet minskat i Småland (45 procent) och i Skåne och Blekinge (42 procent). Minskningen är också större bland de som kör diesel (41 procent) än bensin (34 procent).
– Det sägs att smålänningar är snåla, men här tror jag faktiskt att det är avstånden som påverkar mest. En bilresa i Småland kan pågå ganska länge och då blir det så klart extra dyrt att fylla tanken. Att dieselbilister minskat sitt åkande mest finner jag ingen annan förklaring på än att dieselpriset stigit betydligt mer än bensinpriset, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.