Två år med coronapandemin har påverkat turismen i Köpenhamn negativt, men i år kan situationen komma att normaliseras. Det gäller även kryssningar, där man under årets säsong än en gång ser ut att kunna välkomna ett stort antal gäster till Köpenhamn. Copenhagen Malmö Port, CMP, har ett starkt fokus på hållbarhet och den här säsongen införs ytterligare hållbarhetsinitiativ på alla kryssningsterminaler.
Under 2020 öppnade metrostationen på Orientkaj och i år har havnebusserne förlängt rutten så att den också omfattar Orientkaj. Förutom buss och taxi har CMP satt in eldrivna bussar som tar gäster från kryssningsterminalerna på Oceankaj till Orientkaj.
Från och med den här säsongen kommer alla maskiner som används för att hantera bagage och leveranser på terminalen på Langelinie att vara eldrivna. Det gäller till exempel gaffeltruckar, transportband och skannrar.
CMP arbetar kontinuerligt med att minska CO2-utsläppen och förbättra miljön för både Köpenhamnsborna och gästerna. Förra året invigdes Köpenhamns första landströmsanläggningar för DFDS:s färjor och landströmsanläggningar på CMP:s kryssningsterminaler i Langelinie och Oceankaj beräknas stå klara 2024 i samarbete med By&Havn och Köpenhamns kommun.