DB Schenker planerar att sjösätta en autonom och utsläppsfri feeder, ett mindre fartyg som distribuerar last kortare sträckor mellan hamnar, för Ekornes i Norge. Det 50 meter långa, helelektriska fartyget har en unik konstruktion som gör det till det första i sitt slag i världen. Projektet drivs av DB Schenker, möbeljätten Ekornes, fartygstillverkarna Naval Dynamics, Kongsberg och Massterly. Feedern använder Naval Dynamics, NDS AutoBarge 250-koncept, som har utvecklats i samarbete med Kongsberg och Massterly.
Den nya feedern är helt självkörande och helelektrisk, vilket gör lösningen mer hållbar och kostnadseffektiv. Fartyget kommer att trafikera Ekornes egen hamn, Ikornnes, och hamnen i Ålesund, som servar de största sjöfraktshamnarna i Europa. Den 43 kilometer långa turen kommer att klaras av inom tre timmar, med en hastighet på 7,7 knop och en lastvikt på 300 dödviktston. Feedern är obemannad men övervakas och kontrolleras av navigatörer och mariningenjörer vid Massterlys Remote Operation Center (ROC). Det här är en unik och spännande lösning som kommer revolutionera sjöfrakten ytterligare.
Knut Eriksmoen, vd DB Schenker i Norge kommenterar:
– Vi är väldigt glada över att stärka vår relation med vår kund Ekornes ytterligare. Detta helt unika projekt är ännu en milstolpe i resan mot grönare leveranskedjor, och passar perfekt in i vår övergripande hållbarhetsstrategi för sjöfrakten.
– Vi arbetar kontinuerligt mot vårt mål att bli världens ledande tillverkare av hållbara premiummöbler. Detta projekt gör att vi kommer uppfylla våra hållbarhetsmål tack vare att vi använder oss av marknadens mest innovativa teknik. Att använda den autonoma och helelektriska feedern för direktupphämtning vid vår egen brygga i Ikornnes, innebär att vi minskar vårt totala koldioxidavtryck rejält. Vi kommer även få bättre kontroll över, och större flexibilitet i, vår egen logistik, säger Roger Lunde, vd Ekornes.
Fördelarna med lösningen är flera: inga utsläpp, snabbare och effektivare transporter samt minskad trafik på vägarna. Härnäst väntar avtäckning av fartyget i Norge och innan det sätts i trafik krävs godkännande från norska Sjöfartsmyndigheten.