Elonroad lanserar automatisk elbilsladdning

Nu laddas elfordon automatiskt via en skena i marken utan krångel med laddstolpar. Foto: Eways

Att ladda elfordon automatiskt via en skena i marken – utan krångel med laddstolpar – skulle lösa många problem. Inte minst skulle det spara tid. Nu lanserar Elonroad en lösning för automatisk laddning vid parkering och inleder samtidigt samarbete med laddoperatören Eways.

– Vi har fått förfrågningar från transportföretag som håller på att gå över till eldrivet. Att ladda med tunga kablar vid av- och pålastning av varor är omständligt och tar tid, vilket betyder minskad lönsamhet. Här passar vår lösning perfekt, eftersom laddning kan ske automatiskt vid lastbryggan. Men det är så klart en smidig lösning även för personbilsägare att ha på sin garageuppfart, säger Karin Ebbinghaus, vd Elonroad.

Den stationära lösningen bygger på samma teknik som företagets elväg, det vill säga en skena på marken från vilken bilen laddar el via en avtagare som fälls ned under fordonet. En bil eller lastbil kan därmed börja ladda direkt när den parkerats, utan att föraren behöver koppla en laddkabel.

I samband med lanseringen tecknas även en avsiktsförklaring om försäljningssamarbete med laddoperatören Eways som är Sveriges ledande oberoende laddoperatör med ett nätverk av 16 000 uppkopplade laddpunkter och ett brett utbud av laddningslösningar både för privat och kommersiellt bruk.

– Tack vare samarbetet med Eways kan vi nu börja marknadsföra och sälja vår produkt, till att börja med till transport- och distributionssegmentet där efterfrågan är stark, men även på sikt till en bredare marknad. Avsikten är också att Eways ska ta hand om drift, underhåll och debiteringslöningar kring Elonroads system, säger Karin Ebbinghaus.

– Vi är väldigt glada över att knyta närmare band med Elonroad, vars innovativa teknik kompletterar Eways erbjudande på ett bra sätt. Deras lösning är en viktig pusselbit för en snabb omställning till en fossilfri transportsektor, vilket är vårt mål. För att omställningen ska ta fart måste vi göra det enkelt för eldriven trafik, säger Niclas Sahlgren, vdEways.