Stockholms Hamnar är en av världens största passagerarhamnar och Stockholm står sig stark som kryssningsdestination. Nu utökas möjligheterna för kryssningsfartyg att besöka Stockholm när ett helt nytt kajläge invigs i Frihamnen.
Den 21 juni invigdes ett nytt kajläge i Frihamnen i Stockholm. Det finns på platsen där containerterminalen låg innan den 2020 flyttade till den helt nybyggda godshamnen Stockholm Norvik Hamn. Med flytten har containerterminalen fått nya förutsättningar att utvecklas, samtidigt som flytten gav utrymme för bland annat ett kryssningsläge mitt i Stockholm.
– Det är glädjande att vi kan inviga ett helt nytt kajläge mitt i Stockholm. I Frihamnen växer en modern ny stadsdel fram där sjöfart och stadsutveckling går hand i hand. Här planeras för ett stadsområde med innerstadskaraktär som samtidigt blir en livlig mötesplats för stockholmare och besökare säger, säger Fredrik Lindståhl (C), styrelseordförande Stockholms Hamn.
Det nya läget består av en 330 meter lång kaj med rymliga ytor runt omkring som effektivt kan användas av till exempel bussar och taxi. Det gynnar speciellt så kallade turnaroundanlöp, där det krävs större ytor för bland annat in- och utcheckning. Turnaroundanlöpen är extra viktiga för regionen eftersom dessa resenärer ofta stannar flera extra dagar och då turistar och bor i Stockholm.
– Stockholm är en mycket populär kryssningsdestination och trots det oroliga omvärldsläget är cirka 220 anlöp inbokade under 2022. Trenden är också att fartygen stannar längre tid än tidigare, vilket är bra för besöksnäringen i staden. Stockholms Hamnar är Sveriges absolut största passagerarhamn och en av världens största räknat i antal passagerare, säger Stefan Scheja, marknadsansvarig färjor och kryssningstrafik på Stockholms Hamnar.
En annan satsning som Stockholms Hamnar har påbörjat är att förse kryssningslägen med elanslutning. Under nästa år kommer den första anläggningen för elanslutning att tas i bruk på Stadsgården. Det är en gemensam miljösatsning tillsammans med andra Östersjöhamnar och en viktig del i det fortsatta miljöarbetet kring en hållbar kryssningsturism.