Fram tills nu har Instabox och Budbee varit konkurrenter i kampen om att locka kunder till att få varor levererade via deras bud eller paketboxar.
Får man nu godkännande av Konkurrensverket blir det i stället bolag med verksamhet förutom i Sverige bland annat Finland, Nederländerna och Belgien.
"Jag tror att det här är två bolag som passar bra ihop och vi delar många grundläggande värderingar. En ömsesidig respekt och beundran har växt fram under lång tid", säger Alexis Priftis, nuvarande vd för Instabox.
Han blir nu arbetande styrelseordförande medan Budbees grundare Fredrik Hamilton blir vd för det nybildade bolaget.
Värderingen ligger enligt ett pressmeddelande på 18 miljarder kronor och grundarna är tillsammans med investmentbolaget Kinnevik de största ägarna. Bland övriga delägare märks bland annat klädjätten H&M, AMF och Creades.
Instabox grundades 2015, Budbee ett år senare. Båda två har etablerat sig runtom i landet med bland annat transportlösningar där kunden kan välja att få sina varor levererade till paketboxar och sedan hämta ut sina varor där. Under pandemin när e-handeln noterade en kraftig stigande omsättning steg intresset markant för tjänsterna.
Under senare tid och med ett förändrat ekonomiskt klimat har dock e-handeln tappat markant, i till exempel den senaste e-barometern som görs av Postnord ihop med HUI och Svensk Digital Handel var e-handelstillväxten negativ under andra kvartalet och hamnade på minus åtta procent.
Däremot noteras ett ökat intresse för för att hämta ut sina paket i en paketbox, jämfört med fjolåret noteras en ökning med sex procentenheter från 12 till 18 procent. Detta har dock skett samtidigt som allt fler aktörer dykt upp på bland annat den svenska marknaden och till exempel statliga Postnord gjort stora satsningar på området.