Apotea, Sveriges största nätapotek, har investerat miljoner i att effektivisera sin logistik och utveckla hållbara transporter. Nu är sista etappen klar och lastbilar från Einride transporterar paket från Apoteas logistikcenter i Morgongåva till PostNords paketterminal i Rosersberg i Stockholm. De eldrivna transporterna kommer att minska koldioxidutsläppen med närmare 4 000 ton koldioxid på tre år, jämfört med att köra på diesel.
– ”Last mile” är det lättare för fraktbolagen att erbjuda fossilfria leveranser med elbilar och cyklar, men vi har identifierat den första sträckan från lagret till fraktbolagens terminaler som svårlöst. Tillsammans med PostNord och Enride har vi nu ett logistikflöde där vi elektrifierar den sträckan och Rosersberg blir navet från oss ut till kunden för alla våra fraktbolag, säger Pär Svärdson, vd Apotea.
Transporterna utgår från Apoteas logistikcenter i Morgongåva utanför Uppsala, varifrån över en miljon paket skickas varje månad. Oavsett vilket fraktsätt kunden har valt transporteras alla paket till Rosersberg med el-lastbilarna från Enride till terminalen i Rosersberg och där hämtar respektive fraktbolag sina paket för vidare transport.
– Rosersberg är ett strategiskt klokt val då posttågen passerar där och ger snabba utsläppsfria transporter hela vägen till Malmö. Vi är väldigt glada att få vara med i den här satsningen tillsammans med Apotea. Hållbara transporter är ett gemensamt ansvar som seriösa e-handlare och fraktbolag behöver ta tillsammans, då det finns begräsningar i bland annat el-utveckling och el-infrastruktur, säger Mathias Krümmel vd, PostNord Sverige.
Investeringen är en del av Apoteas pågående satsning på hållbarhet och med att automatisera och effektivisera sin logistik. Förutom satsningen på eltransporter så har man även köpt ett antal avancerade plockrobotar och byggt en Autostore på lagret i Morgongåva.