Mälardalen har fått sin första publika laddstation som är öronmärkt för tunga transporter, på truckstopet STOP128 i Västerås. Framtiden i transportsektorn stavas elektrifiering – och därför var det en framtida lastbilschaufför som invigde laddstationen: 20-åriga Isabella Sommerhall. Isabella Sommerhall studerar till lastbilsförare på Edströmska gymnasiet i Västerås. Som representant för transportbranschens kommande generation lastbilsförare, var det hon som invigde den nya laddstationen tisdagen den 29 november.
– De här nya laddstationerna är en del i den långsiktiga omställningen av samhället och kommer innebära en rejäl förstärkning av laddinfrastrukturen i Mälardalen. Vi vill att Isabella och hennes studiekamrater ska se att vi inte bara pratar om omställningen, utan faktiskt gör den möjlig – och att vi gör detta tillsammans, säger Misagh Mogadasi,
Inrikestransporterna står för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Det nationella målet för 2030 är att dessa utsläpp ska ha minskat med minst 70 procent jämfört med 2010, konstaterar Misagh Mogadasi:
– Ska vi nå det målet, så är en utbyggd laddinfrastruktur för tung trafik en jätteviktig pusselbit.
Det är på Stop128, truckstopet nära Hacksta och E18, som Mälarenergi invigde Mälardalens första publika laddstation öronmärkt för tunga elfordon. Placeringen är strategisk, eftersom många förare stannar där för att äta och övernatta. Laddstationen kommer att kunna mata ut 360 kW i effekt vilket betyder cirka 5–6 mil på 10 minuter för en tung lastbil. I anslutning till laddstationen installerar Mälarenergi även tre laddare för personbilar på 50kW.
I samband med invigningen fick gymnasieleven Isabella Sommerhall även prova på att både köra och ladda en ellastbil.
– Det kändes jättebra, säger hon. Lastbilen var väldigt skön och smidig att köra och eftersom den är så tyst innebär den en väldigt bra arbetsmiljö. Jag är själv engagerad i miljöfrågor och hoppas att det snart åker runt fler ellastbilar i Sverige, säger Isabella Sommerhall.
Laddstationen bygger på teknik från ABB och är ett samarbete mellan Mälarenergi, Arver Lastbilar och Naturvårdsverket, som delfinansierar projektet genom Klimatklivet. Mälarenergi levererar laddarna och elen, medan Arver har upplåtit marken.