Fem megatrender för morgondagens supply chain

Världsmarknaden har tagit en hel del stryk de senaste åren och många företag har sett sina leveranskedjor haverera. Leveranskedjor som behöver omarbetas för att stå emot alla utmaningar en dynamisk värld kan tänkas bjuda på. Bild: Schenker

Urbanisering och en dynamisk värld. Det är två starka faktorer bakom de nya trenderna för morgondagens leveranskedja. Vi tog hjälp av Anton Brännmark på Schenker Consulting för att förstå vad som skapar trenderna, och förstås, för att ta en närmare titt på de fem största.

Vilka faktorer skapar trenderna?

Urbaniseringen

Inflyttningen till städerna har pågått sedan slutet av 1800-talet, och vi svenskar har varit snabba med att packa flyttlasset och styra kosan mot närmsta stad. Så tidiga och snabba att vår kurva faktiskt börjar plana ut. Kikar vi på den globala statistiken är ungefär 50 procent av jordens invånare stadsbor numera. Och det ställer förstås vissa krav på logistiken. Logistikleverantörer behöver leverera så effektivt som möjligt bland mycket folk på liten yta, och samtidigt leverera lönsamt och hållbart till invånare på glesbefolkad landsbygd.

Demografin

Den biologiska klockan verkar ticka allt tystare i takt med att länder utvecklas och befolkningen får det bättre ställt. Vi är både friskare och lever längre idag. Ja, du har hört det förut. En växande åldrad befolkning i kombination med färre nyfödda skapar bemanningsutmaningar. Vi som transportör måste finna sätt att hantera personalbrist inom bland annat terminal- och chaufförsyrket.

Klimat och resurser

Vi människor är en särdeles girig art som med god aptit tar för oss och slösar med jordens resurser. Inte konstigt att hållbarhet är ordet på allas läppar numera. Transporter som drivs av fossila bränslen är en stor miljöbov vilket gör att vi, och alla andra i branschen, har ett enormt ansvar. Här handlar det om en sak – att minska, och slutligen, eliminera användningen av fossila bränslen.

Dynamisk värld

Känner du också att världen är totalt kaos? Först såg vi förvånat på när britterna röstade för uttåg ur EU, därefter kom det oroväckande rapporter från Kina om en mystisk influensa, och när pandemin äntligen såg ut att vara på tillbakagång skedde det otänkbara. Krig i Europa. Världsmarknaden har tagit en hel del stryk de senaste åren och många företag har sett sina leveranskedjor haverera. Leveranskedjor som behöver omarbetas för att stå emot alla utmaningar en dynamisk värld kan tänkas bjuda på.

Teknologisk utveckling

Du som tycker allt var bättre förr kan omöjligt minnas ljudet av ett modem som kopplar upp. Men oj, vad mycket som skett sedan dess. Dagens teknik ger oss både enorma möjligheter och ökar samtidigt kraven på oss. Det gäller att ha kompetensen att nyttja tekniken för att möta de nya kundkraven. Krav som även de är en följd av den teknologiska utvecklingen.

1. Nya kundkrav

Du, jag, dina vänner och din moster. I rollen som konsument vill vi alla ha flexibla, anpassade leveranslösningar och full koll på vad som sker med våra paket. Kraven är högt ställda och allt ska ske på våra villkor. Och transportbranschen levererar. Marknaden befolkas numera av flera nya aktörer som ger konsumenten precis vad den vill ha. Men få av dessa är lönsamma och många hålls på fötter av riskkapital. Det är en rejäl utmaning för vår bransch att möta kundernas krav – och vara ekonomiskt hållbara.

Några av lösningarna man tittar på är smarta städer, nattleveranser och flexibla sista milen-lösningar. Drönare är ett exempel på sista en milen-lösning som testas runt om i världen, dock i relativt blygsam skala. Både lagstiftning och den initialt höga kostnaden är hinder som måste överkommas om vi ska se drönare och fåglar samsas om luftrummet framöver.

2. Hållbarhetsfokus

Visst finns det de som fortfarande hävdar att klimatkrisen är bluff och båg och fake news. Men det ryms inget fake i fakta. Krisen är verklighet.

Vi måste utveckla gröna alternativ och där är ny teknik helt avgörande. Ingen har väl undgått den omfattande elektrifieringen som pågår just nu? För ett bolag som DB Schenker handlar det i första hand om att elektrifiera de mindre paketbilarna och därefter de mellanstora distributionsbilarna. Tekniken för att driva den tyngre linjetrafiken på el är på gång men ligger några år fram . Och när vi pratar nya drivmedel är det många som sätter sitt hopp till vätgasen. Här har vi en otroligt spännande lösning som kan bli att räkna med framöver.

Fler hållbara lösningar inkluderar miljövänliga förpackningsmaterial och cirkulära affärsmodeller.

3. Nya aktörer och affärsmodeller

Hur du väljer att benämna affärsmodeller där man nyttjar arbetskraft utan att erbjuda anställning skiftar nog beroende på vem du är. Är det kreativt? Dynamiskt? Eller rent utnyttjande av människor? Oavsett så är gig-ekonomi ett faktum där affärsmodellen handlar om att anpassa bemanning efter efterfrågan, och på så sätt pressa priserna. Eftersom vi på DB Schenker håller hårt i den sociala hållbarhets-fanan står kollektivavtal och schyssta villkor högt på agendan. Här handlar det om att finna den eftertraktade medelvägen.

Ett annat exempel på en ny affärsmodell är DB Schenker som har börjat använda 3D-skrivare för att tillverka reservdelar på en av sina terminaler. Syftet är att kapa långa ledtider och att ha behovsanpassad tillgång till material.

4. Automation och ny teknik

Självkörande fordon var ett hett ämne för några år sedan, men sen tog det stopp. Varför? Framförallt är den svenska lagstiftningen ett hinder som gör det svårt att kommersialisera autonoma fordon. Vi ser att USA och Kina troligtvis har mer liberala lagstiftningar eftersom de kommit betydligt längre än oss här i Norden. I Kina pratas det om att skapa en lång vägsträcka som enbart ska trafikeras av autonoma fordon.

Inom lager, däremot, händer det grejer. Automatiserad lagerhantering blir allt vanligare, där Schenker Logistics nyligen tog emot MQ Marqet som ny kund på lagret i Landvetter. MQ Marqets varor hanteras av Autostore.

På vår terminal i Borås används numera självkörande truckar, AGV, Automated Guided Vehicles,. Autonoma fordon passar bra när de används inom en kontrollerad verksamhet och på en avgränsad yta.

Vi ser även att robotar i samarbete med människor kommer mer och mer. AI och EQ i perfekt harmoni?

5. Advanced analytics

Att sitta på en mängd data är ju bara bra om du kan analysera och tolka datan. Att du faktiskt använder den på bästa sätt.

Med AI kan du nyttja datan till fullo. AI tolkar och översätter datan till insikter, som sen kan användas för att optimera processer och verksamheter. Transportbolag kan använda datan för ruttoptimering där AI analyserar dagens rutter, väderförhållanden, trafiksituation med mera. Och tar fram en så effektiv planering som möjligt, en planering som kan ändras ”as you go”. Effektivt till max.

Du kanske har hört talas om digitala tvillingar – i princip en enäggstvilling bestående av ettor och nollor. Tänk dig att du skapar en digital kopia av ett befintligt transportsystem med all fysisk layout och alla rutter. Och att du sen kan manipulera den digitala kopian, och med hjälp av AI – tolka och analysera datan – för att se vilka effekter dina förändringar skulle ha för transportsystemet. Möjligheterna är oändliga som man brukar säga.