Volvo Bussar har i en offentlig upphandling med operatörerna Fanalca/Transdev och Somos K fått uppdraget att leverera 700 stadsbussar till Bogota i Colombia. Bussarna ska trafikera Transmilenio, Bogotas BRT-system, Bus Rapid Transit. Ordrarna är de största för Volvo på tio år i Sydamerika och bekräftar företagets ledande position inom BRT-segmentet.
Ordrarna på totalt 700 Volvo-bussar är resultatet av en större upphandling i Bogota där 1441 bussar köps in till stadens BRT-system (Bus Rapid Transit), Transmilenio. Volvo har deltagit som partner till operatörerna Fanalca/Transdev och Somos K, som båda blivit tilldelade kontrakt.
De 700 Volvo-bussarna är chassier av modellen Volvo B340M, 298 stycken är ledbussar och 402 är dubbelledbussar, med 12 litersmotor och med plats för 160 respektive 250 passagerare. Chassierna ska karosseras av Superpolo och leveranserna startar i mars 2019.
Bogota ersätter Euro II och Euro III bussar med nya bussar som möter de strängare utsläppskraven Euro V. I samband med bytet till Euro V bussar utökar den colombianska huvudstaden också kapaciteten i BRT-systemet med omkring 30 % genom att införa fler dubbelledade bussar.
– Vi är väldigt stolta och glada att återigen ha fått förtroendet att leverera ett större antal stadsbussar till Bogota, och därmed bidra till att förbättra stadens luftkvalitet. Vår lösning med högkapacitetsbussar Euro V som försetts med partikelfilter innebär en minskning vad gäller lokala utsläpp med hela 96 % jämfört med dagens Euro II bussar, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.
– BRT-bussar Euro V med partikelfilter är en väl beprövad lösning som möter kraven på hållbarhet ur alla aspekter – miljömässigt, ekonomiskt och socialt.
Ledbussar och dubbelledbussar som trafikerar BRT-system såsom Transmilenio är en beprövad lösning för att att öka effektiviteten och hållbarheten i kollektivtrafiken i stora städer. De snabbar upp förflyttningen av passagerare, minskar utsläppen per passagerare och innebär lägre kostnader för operatörerna.