2018 blev ett framgångsrikt år som överträffade Budbees förväntningar, med hög tillväxt i Sverige samt expansion till både Finland och Danmark. Nu fortsätter bolaget sin tillväxtresa och meddelar att man under 2019 kommer att lansera i Nederländerna. I Sverige har bolaget på bara två år tagit en ledande position som den största aktören inom hemleveranser. Målsättningen med den internationella expansionen är att uppnå samma marknadsledande position på samtliga nya marknader.
För att accelerera expansionen investerar Budbees befintliga delägare H&M-gruppen och Kinnevik totalt cirka 50 miljoner kronor, vilket gör att Budbee värderas till nära en miljard kronor.
– Vi är väldigt glada över samarbetet med Budbee som gör att våra kunder kan få hem beställda varor på ett enklare och snabbare sätt. Genom vår fortsatta investering i bolaget ser vi fram emot att tillsammans utveckla nya tjänster som möjliggör en ännu bättre kundupplevelse, både online och i butik, säger Erik Karlsson, Investment Manager på CO:LAB, H&M-gruppen.
– Budbee är ett ambitiöst bolag med en spännande tillväxtagenda såväl i som utanför Norden. Bolaget har sedan vår investering i april i fjol mer än tredubblat sina leveranser och utvecklat sin redan starka kundbas. Vi ser fram emot att fortsatt stötta Budbeeteamet i nästa steg av resan, säger Andreas Bernström, Investment Director, Kinnevik.
Nederländerna är en väldigt spännande marknad med stora likheter med Norden. Landet ligger långt fram när det kommer till e-handel, samt gynnas av en fördelaktig landskapsprofil och populationsdensitet, optimal för last mile-aktörer. Vidare utgör Nederländernas geografiska läge i Europa naturligt nästa steg för Budbee in sin expansion.
– Vi är otroligt glada över att våra befintliga ägare fortsatt tror på bolagets framtid och vi ser fram emot att börja vår europeiska expansion, säger Fredrik Hamilton, vd och grundare Budbee