– Det är en logistikutmaning av stora mått. Vi har kort tid på oss att avverka det här virket, och har varit snabba med att rigga för att köra in det till hamnen samt göra affärer som möjliggör detta. Så det har varit många inblandade i hela kedjan, säger Roger Johansson, marknadschef i Sveaskogs marknadsområde Syd, och fortsätter:
– Det är viktigt att den stormfällda skogen tas omhand snabbt, så att den inte hinner förlora i kvalitet och värde. Utöver det har vi granbarkborreproblematiken som kommer krypande norrut. Granbarkborrar trivs i vindfällen, så stormen har bidragit med perfekt yngelmaterial.
Totalt planeras tolv båtar med barrmassaved som ska landa hos två av Sveaskogs kunder utefter Norrlandskusten; Vallvik och Domsjö.
– Det motsvarar ungefär 50 000 kubikmeter. Förutom virke från Sveaskogs mark och privata skogsägare som vi avverkat hos, har den stora volymen blivit möjlig att erbjuda våra kunder tack vare att vi samarbetar med andra skogsföretag i regionen. Så vi hjälps åt i branschen att få detta att hända, säger Roger Johansson.
Utöver det kommer fem båtar med grantimmer att skeppas ut från Hargs hamn – tre till Tyskland och två till Finland.
– Även kring timmertransporterna har vi samarbetat med andra skogsföretag, så en båt är vikt åt Mellanskog medan övrigt virke kommer från egen skog och såväl små som stora leverantörer. Flera av våra trogna virkesleverantörer drabbades hårt av stormen, och vi har hjälpt så många som möjligt att upparbeta stormfällen för att rädda virkesvärden även hos dem, berättar Roger och tillägger:
– Jag är glad att vi på Sveaskog har kunnat nyttja våra styrkor och förmågor inom affärer och logistik på ett sätt som gynnar både våra kunder och andra aktörer i branschen.
Båttransporterna med skogsråvara från Hargs hamn, som ligger vid Upplandskusten mellan Forsmark och Norrtälje, kommer att pågå fram till sommaren. I snitt planeras en båt i veckan.