Digitalisering inom järnvägen har visat sig ha flera fallgropar i form av synkroniseringsproblem på vägen till systemets fulländning.
Under juni 2019 hade passagerarmängden inom finländska järnvägsnätet stigit med tretton procent jämfört med samma tid i fjol. VR:s försäljnings- och kundrelationsdirektör Salla Ketola vågar ändå inte påstå att tågtrafiken skulle ta över andelar av flygtrafiken till förmån för klimatet.
– Allt resande ökar, också Finnair har ökat mängden passagerare. Däremot tror jag att folk som reser inrikes gärna väljer tåg, säger hon till Helsingforstidningen Hufvudstadsbladet, HBL.
VR är mitt uppe i en digital storförändring. Ketola säger att bolagets digitala arkitektur legat efter i utvecklingen och nu görs ett enormt jobb för att få tjänsterna tidsenliga.
– Vi förnyar de digitala tjänsterna under ett par års tid. Det kommer att förekomma parallella tjänster under en tid, eftersom det är mest kundvänligt. På så sätt får vi respons av användarna samtidigt som vi utvecklar tjänsten.
För tillfället utvecklas en ny biljettapplikation och biljettförsäljningsautomaterna på alla stationer ska bytas ut. Hela projektet kommer förhoppningsvis att ros i hamn under nästa år.
– De nya tjänsterna kommunicerar direkt med biljettlagret, medan de gamla tjänsterna hämtar sin information från ett annat ställe.
De billigare sparbiljetterna som VR introducerade för några år sedan kan alltså ta slut i den ena tjänsten medan det fortfarande finns sparbiljetter kvar i en annan tjänst. Ketola säger att det handlar om en teknisk förnyelse, inte om någon prissättningspolitik.
– Ska man köpa biljetter till Lappland åt hela familjen rekommenderar jag att man går in på nätbutiken i stället för att köpa i applikationen. Man kan också jämföra priserna i de olika tjänsterna, att göra prisjämförelser drabbar inte oss.
Ketola hoppas ändå att så många som möjligt laddar ner den nya applikationen och ger bolaget respons om vad som fungerar och inte fungerar.
– Överlag har vi fått in mycket god respons, men det är klart att många väntar sig att alla tjänster ska finnas tillgängliga i applikationen. Nu går det till exempel inte att byta upp sig till en biljett i extra-klassen och det finns bara enkelbiljetter där. Jag förstår förargelsen om man inte får det man vill ha.
Tilläggstjänster kommer att lanseras efter hand som de blir färdiga. Den goda responsen handlar främst om att applikationen är mer användarvänlig och intuitiv än de äldre biljettjänsterna.
Ketola poängterar att det egentligen aldrig är ändamålsenligt att släppa en digital tjänst först när den är helt färdig.
– Då lyssnar man inte på kunden och eventuellt utvecklar man helt fel saker. Den här förnyelsen är en lång vandring, men jag har förbundit mig till den, säger hon till HBL.