Kaliforniens myndighet för höghastighetsjärnväg och Kings County Supervisors har meddelat att de strävar gemensamt efter att öppna vägen för fortsatt byggande av Kaliforniens höghastighetsprojekt i Kings County i Central Valley.
Efter president Donald Trumps förordning om minskade federala anslag på grund av icke återbetalda lån, har projektet drabbats av betydande försening.
Kaliforniens höghastighetsjärnväg skall sammankopplas med delstatens megaregioner. Projektet förväntas bidra senare till ekonomisk utveckling och en renare miljö, skapa arbetstillfällen och bevara jordbruks- och andra skyddade markområden.
Järnvägen kommer att byggas från San Francisco till Los Angeles- området. Tågen kommer att färdas där med hastigheter på upp till 354 km/h.
Linjenätet kommer så småningom att sträcka sig till Sacramento och San Diego, med drygt 1500 kilometer och bestå av 24 stationer.
Dessutom genomför Kaliforniens höghastighetsmyndighet en omfattande statlig plan för järnvägsmodernisering. Syftet är att investera miljarder dollar i delstatens transportbehov under 2000-talet.
- Nu är det dags för representanter från Kings County att träffa ansvariga myndigheter för att lösa tvister och signalera en ny fas av samarbete. Med våra avtal på plats kan höghastighetsprojektet gå vidare, och vi kan fortsätta att arbeta för människorna i Kings County sade kommunens representant Doug Verboon till journalister.
- Det aktuella avtalet utgör en ny start för Kaliforniens höghastighetsprojekt. Det visar att vi vill föra projektet framåt. Vi fortsätter att arbeta intensivt med Kings County nu och omvandla vår region och Kalifornien till en ekologiskt ren och elektrifierad landsdel som kännetecknas av moderna höghastighetståg, sade VD:n för höghastighetsprojektets myndighet, Brian Kelly
Myndigheten och Kings County Board har utfärdat en miljökonsekvensbedömning (EIR/EIS) ). Den sista EIR/EIS-bedömningen för höghastighetssträckan från Fresno till Bakersfield antogs 2014.