Hybrit – ett projket som SSAB driver tillsammans med LKAB och Vattenfall siktar på nollutsläpp. Förenklat går Hybrit ut på att ersätta kol med vätgas i produktionsprocessen och byta ut masugnarna mot elektriska ugnar. Men det finns en rad orosmoln innan det rena stålet kan vara klart för leverans. Till de mörkare hör de långa miljötillståndsprocesserna samt att elkapaciteten behöver byggas ut. Detta rapporterar fPlus.
– De tenderar att ta väldigt lång tid och vi har kunnat hantera det, men om vi ser framåt och på vårt mål att produktionen ska bli koldioxidfri innebär det att vi framöver kommer att behöva söka nya tillstånd i ännu större omfattning och här finns det såklart en oro, säger SSAB:s miljöchef Jonas Larsson till fPlus.
Kruxet är att SSAB inte bara är beroende av tillståndsansökningar som berör den egna produktionen och verksamheten. Man måste också förlita sig på de tillstånd som behövs för att bygga ut elnäten. Sverige har just nu en akut kapacitetsbrist vilket innebär att el inte kan transporteras dit den behövs bäst.
Förra året tillsatte regeringen en nätkoncessionsutredning som skulle komma med förslag på hur de långa ledtiderna kan kortas. Men när utredningen lade fram sina förslag kritiserades det av branschexperter.
– Vi står inför en akut situation och de förslag som utredningen presenterar kommer inte att räcka för att kapa de långa ledtiderna nämnvärt. Det handlar om kanske 1–2 år och inte de 6–7 år som skulle behövas, sa Bengt Johansson, ansvarig för Ellevios elnät, till fPlus när utredningen presenterades.