Under december fick den regionala tågtrafiken i Mälardalen ett rejält tillskott då nya Mälartåg sattes i trafik. Söndag den 15 december började en ny tidtabell att gälla som innebär tätare och fler turer längs de sträckor tågen börjar trafikera. Mälartåg tillsammans med fler avgångar är ett viktigt steg i den fortsatta satsningen på framtidens regionaltågstrafik i Mälardalen.
– Det är glädjande att kunna hälsa välkommen ombord på Mälartåg. Tågen är speciellt framtagna för att passa regionalt pendlande och är tillsammans med införandet av nya och tätare turer en viktig del i arbetet för att förenkla människors livspussel i Mälardalsregionen, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande Mälardalstrafik MÄLAB samt trafikregionråd i Region Stockholm.
Totalt ska 33 Mälartåg successivt sättas i trafik fram till våren 2021. Först ut är det resenärer på sträckan Örebro-Arboga-Kungsör-Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm som får ta del av de nya moderna och bekväma regionaltågen. Därefter följer sträckan Hallsberg-Vingåker-Katrineholm-Flen-Gnesta-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm i början av 2020, Norrköping-Kolmården-Nyköping-Vagnhärad-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm under sommaren/hösten 2020 och slutligen Linköping-Norrköping-Katrineholm-Flen-Hälleforsnäs-Eskilstuna-Kvicksund-Kolbäck-Västerås-Ransta-Sala under hösten/vintern 2020/2021.
– En modern kollektivtrafik som är punktlig, bekväm och underlättar människors vardag gör det möjligt för Mälardalen att utvecklas på ett hållbart sätt. I satsningen för att stärka kopplingen mot Stockholm och övriga Mälardalen är de nya Mälartågen en viktig del säger Nina Höijer (S), ordförande i Region Örebro läns samhällsbyggnadsnämnd.
De nya dubbeldäckartågen är tillverkade i Schweiz. Varje tågsätt är utrustat med 333 sittplatser och 22 fällstolar. De fasta sittplatserna är ställbara och har arbetsbord, tillgång till wifi, läslampor och eluttag. På Mälartåg kan resenären också ta med sin cykel i mån av plats. Det finns plats för upp till sex cyklar i varje tågsätt, och det är tillåtet att ta med en cykel per resenär. Alla entrédörrar har insteg i nivå med plattform och tågen uppfyller de senaste kraven på tillgänglighet.