MAN:s elektriska lastbil med räckvidd på 200 km är färdigtestad

Efter omfattande testkörningar i Österrike är MAN snart redo att leverera elektriska TGM-lastbilar till kunder. De har försenats på grund av Coronakrisen.

Corona-krisen har stängt MAN:s lastbilsfabriker i Europa i en och en halv månad och fabrikerna börjar bara komma igång igen. Försäljningen startar i slutet av 2020.

Pandemin har försenat lanseringen av fabrikens nya TGX-lastbilgeneration, som testades i februari i Bilbao, Spanien. Coronakrisen har också försenat premiären på MAN: s elektriska eTGM-lastbilar.

MANs eTGM har testats i nio år hos nio kunder i Österrike. De är alla medlemmar i Council for Sustainable Logistik (CNL), som är en sammanslutning av transportörer som förespråkar grön logistik.

- Testet avslutades med så stor tillfredsställelse att företagen ville behålla bilarna efter testperiodens slut, förklarar Claus Lindholm, presschef för MAN i Danmark.

- Hemma är vi i dialog med flera kunder som är intresserade av den nya eTGM-lastbilen och vi strävar efter att komma igång senare i år.

- Det är stor förståelse för förseningen, som inte bara beror på att vår egen fabrik stängdes. Våra underleverantörer har också stängt.

Elektriska lastbilar är dyrare än en dieselbil i upphandling, så den inledande fasen är inte billig; men det finns färre slitdelar, så den totala kostnaden är rimlig, säger Claus Lindholm.

MAN-fabrikerna har ett första mål att sälja 250 modeller i Europa - varav fem till 10 levereras till Danmark.

MAN och moderbolaget Volkswagen Group har goda erfarenheter av elfordon från sina skåpbilar och personbilar. De använder litiumjonbatterier, och det är också grunden för eTGM.

Bromsenergin samlas in under bromsning och återförs till batteriet. Batterierna är placerade på ramen under hytten. Faktum är att vikten inte har minskat drastiskt jämfört med dieselversionen av TGM. Bilarna är alla byggda på MANs Steyr-fabrik i Österrike.