Europeiska transportföretag har utnyttjat koronakrisen för att sätta ytterligare tryck på förarna på europeiska vägar. Löner och arbetsförhållanden slår fast, visar ny internationell enkät
Låga löner och dåliga arbetsvillkor på europeiska vägar är vardagliga företeelser för många förare, men Coronakrisen har gjort den vardagslivet ännu svårare. Det visar en ny, internationell studie, skriver danska Fagbladet 3F.
Studien, som stöds av International Transport Workers 'Union (ITF), avslöjar hur en del arbetsgivare i transportbranschen har använt koronakrisen för att pressa löner och arbetsvillkor längre ner.
Omfattande social dumpning inom transportbranschen i EU är välkänd. Det är också välkänt att politiker försöker göra något åt det.
I Danmark har detta hänt med en ny, strängare godstransportlag som antogs före sommaren. I EU med vägpaketet som nyligen antogs av Europaparlamentet. Paketet är avsett att bekämpa lönedumpning och eländiga arbetsvillkor på europeiska vägar.
ITF: s generalsekreterare Stephen Cotton uppger att den nya rapporten upptäcker chockerande övergrepp mot människor och dokumenterar förekomsten av människohandel i europeisk transport.
- Långt innan pandemin drabbades den europeiska transportindustrin av förarutnyttjande och kränkningar av de mänskliga rättigheterna. Corona-krisen har förvärrat missbruket, och vår studie har utsatt exploateringspandemin på europeiska vägar, säger Stephen Cotton.
Genom intervjuer med förare avslöjar rapporten hur koronakrisen har intensifierat exploateringen och minskat arbetsvillkoren och lönerna.
- Det är oroande att människohandel är ett växande problem inom sektorn. Vi har många fall där förare utanför EU har handlats till östeuropeiska länder och sedan tvingats arbeta i EU för en låg lön på falska papper och ingen möjlighet att fly, säger han
Studien innehåller en komplett katalog över förarmissbruk från Ukraina, Vitryssland, Uzbekistan, Turkiet, Filippinerna och andra länder utanför EU. De är anställda på östeuropeiska kontrakt trots att de nästan uteslutande arbetar i Västeuropa.
De tvingas skriva kontrakt på språk som de inte förstår och till en lön på 100-600 euro per månad.
Förarna tvingas vila, sova, äta och bo i sina fordon i flera månader.
De har inte tillgång till rent vatten eller toaletter och ges falska anställningsdokument.
Förare hotas med våld eller ekonomiska sanktioner om de berättar myndigheterna om deras villkor. Och sedan tvingas många förare att arbeta långt utöver de nuvarande reglerna för körstöd.
- Förarna kör med viktiga varor: Matmedicin och kläder. Varor som produceras av några av de största företagen i världen. Europeiska regeringar och multinationella företag kan inte längre blunda för exploatering, säger Stephen Cotton, som uppmanar transportörer och deras kunder att stoppa missbruket.
Källa: Fagbladet 3F