JR East, Hitachi och Toyota utvecklar gemensamt vätgas-elektriskt tåg

EAST Japan Railway (JR East), Hitachi och Toyota har tecknat ett avtal om att samarbeta om utvecklingen av en prototyp av ett järnvägsfordon som använder ett vätgas-elektriskt dragsystem.

Testfordonet, som kallas Hybari, kommer att använda bränsleceller som utvecklats av Toyota för sina vätgasdrivna Mirai-bilar och Sora-bussar, och ett hybriddriftsystem utvecklat av Hitachi. Hybari kommer också att inkludera regenerativa bromssystem för ytterligare kraftproduktion.

Prototyptåget kommer att vara en ombyggt FV-E991 EMU-flok med två vagnar och förväntas ha en operativ hastighet på 100 km/h, med en räckvidd på cirka 140 kilometer per tankning.

Testet av tåget är planerat att börja i mars 2022 på drygt fyra kilometer långa stickspåret Shitte - Hama-Kawasaki Nambu i distriktet Kanagawa.

Projektet är ett centralt inslag i JR Easts strävan att uppnå nollutsläpp av koldioxid i alla järnvägsverksamheter senast år 2030 och över hela sin verksamhet fram till 2050, vilket beskrivs i företagets Zero Carbon Challenge 2050-strategin.

Som en del av planen avser JR East också att öppna en vätgaspåfyllningsstation vid Takanawa Gateway Station och utveckla tillgångar till förnybar energi genom sitt dotterbolag JR East Energy Development.