Forskare från KTH har tillsammans med företaget Icomera utrustat ett X2000-tåg från SJ med 5G-teknik. Därefter har passagerarna ombord på tåget under färd genom Stockholm kunnat dela på en internetuppkoppling med en hastighet om 1 267 megabit per sekund. Något liknande har tidigare inte skett på ett reguljärt tåg någonstans i världen.
Givet detta så svarar 5G-tekniken väl upp mot både distansarbete och hållbara transporter på grund av dess låga fördröjning. Någon som alltså nu bevisats med hastigheter upp mot 1,3 gigabit per sekund.
– Med 5G går det att hålla eller delta i videomöten på tåget. 5G har betydligt bättre prestanda än 4G. 4G kan ha upp till en sekunds fördröjning, i 5G är motsvarande fördröjning mindre än en tiondel av detta, säger Claes Beckman, forskare på avdelningen Kommunikationssystem vid KTH.
Tillsammans med utvecklingsingenjörerna på Icomera och dess grundare Mats Karlsson, har Claes jobbat med att utvecklat tekniken som nu framgångsrikt testats i Tele2:s 5G-nät ombord på X2000-tåget. Kortfattat gör tekniken det möjligt att slå ihop flera olika radiosignaler från olika mobiloperatörer och olika system, vilket alltså ger höga överföringshastigheter för data och låg fördröjning.
– Tekniken gör att alla ombord på ett tåg har bästa möjliga uppkoppling och får samma digitala upplevelse, både jobbmässigt under videomöten som rent nöje när film eller tv-serier streamas.
Kraven på högkvalitativa videouppkopplingar kommer att öka så snart som pandemin är över och tågresandet tar fart igen. Ska fler välja tåget framför andra färdmedel är en stabil internetuppkoppling en avgörande förutsättning.