2020, ett katastrofalt år för flygindustrin där resandet globalt minskat med mer än 95 procent och hundratals flygbolag som gått i konkurs eller behövt göra en rekonstruktion för att överleva. Trots en mycket skakig marknad har ändå många regionala flygbolag klarat sig bra och där Air Leap gjort sitt bästa år någonsin.
Våren 2020 kom att bli en mörk period för svenskt inrikesflyg där i stort sett hela södra Sverige stod utan flygtrafik. Air Leap valde då till skillnad från sina branschkollegor att utvidga sin verksamhet och göra en satsning när andra stänger ner. Air Leaps marknadschef Emelie Ahlin ger svar på året som varit.
– Vi såg att vi hade kapacitet för att utöka våra flygningar samtidigt som näringslivet i södra Sverige ropade efter att få tillbaka flygförbindelser till Stockholm igen. Vi visste att det skulle bli en prövande första tid, men såg snabbt att passagerarsiffrorna stadigt ökade.
– I slutet på maj startade vi upp Visby till både Bromma och Arlanda. Därefter startade vi upp Ronneby och Halmstad till Bromma, samt att Visby fick ytterligare en direktlinje till Göteborg. Sen kom ytterligare ett steg i vår satsning i slutet av augusti med linjerna Göteborg, Malmö och Ängelholm till Bromma.
I augusti fick vår ATR 72-500 äntligen sättas i trafik i Air Leaps färger. En historisk dag för oss och startskottet på vår framtida satsning. Målet är att implementera flera ATR 72 i framtiden när efterfrågan på flygresor återigen ökar och normaliseras.
– Man ska komma ihåg att vi under 2019 var ett litet regionalt flygbolag med ett fåtal linjer. Vi vågade göra en satsning i en mycket osäker tid, vilket visade sig vara lyckat för oss, under månader augusti, september och oktober hade vi en ökning på nästa 100 procent av antalet resenärer. Under hela 2020 ökade vi från tre flygplan till nio, och öppnade ytterligare 9 linjer jämfört med 2019, vilket naturligt gör att antalet passagerare ökar så kraftigt. Totalt hade vi en ökning av antalet passagerare under 2020 på hela 30 procent.