Norges samferdselsminister Knut Arild Hareide (KRF) meddelar att han är i färd med att kontakta sin svenska motsvarighet Tomas Eneroth (S) för att få igång en gemensam utredning av Oslo-Stockholm. Hareide säger till Aftenposten att det nu är avgörande vilken respons som svenska regeringen ger för att gå vidare med planerna från norsk sida.
– Det är väldigt positivt att den norska regeringen nu så tydligt uttalar att man vill börja utreda en ny gränsöverskridande förbindelse som på riktigt knyter ihop huvudstäderna. Aldrig förr har vi varit så nära att få till ett gemensamt arbete mellan länderna som tittar både på planering och finansiering av en ny järnväg. Vi har stora förhoppningar om att den svenska regeringen tar den hand som Norge just nu sträcker ut, säger Jonas Karlsson, vd, Oslo-Sthlm 2.55.
Oslo-Sthlm 2.55 har tidigare låtit undersöka vad det skulle kosta om den norska och svenska staten valde att brukarfinansiera de nya järnvägslänkarna som krävs för att nå Trafikverkets mål om en restid under tre timmar mellan Oslo och Stockholm. De finansiella studierna för projektet visar att en blygsam höjning av dagens biljettpris, fortfarande betydligt billigare än kostnaden för att flyga, är fullt tillräcklig för att finansiera en ny järnvägslänk över gränsen.
– I slutändan finns flera alternativ till hur järnvägsförbindelsen skulle kunna byggas, finansieras och betalas. Vi har visat att en ny förbindelse över gränsen mellan Sverige och Norge i relationen mellan Oslo och Stockholm är lika lönsam som Öresundsbron både för samhället och som ren investering. Det som behövs nu är en offentlig utredning som väljer väg framåt och det arbetet vill den norska regeringen nu sätta igång tillsammans med Sverige, säger Jonas Karlsson.
I dag tar tågresan drygt fem timmar. Därför väljer majoriteten av resenärerna flyget mellan huvudstäderna. Varje år sker 1,4 miljoner resor mellan Arlanda och Gardermoen - medan bara 200 000 resenärer per år väljer tåget. Med förbättringar av befintliga spår och två nya länkar, en på den svenska och en på den norska sidan, vore det fullt möjligt att göra en betydligt klimatsmartare och billigare resa med tåg på under tre timmar.