Yara Marine Technologies, en norsk leverantör av avgasrengöringssystem, har beslutat att starta om sin landströmsverksamhet på grund av ökande efterfrågan på energiförsörjningssystem på land.
Dessutom avslöjade Yara att de kommer att samarbeta med det franska företaget NG3 för att tillhandahålla lösningar för kallstrykning.
- Vi gjorde tidigare landströmsprojekt på fartyg för några år sedan, men marknaden var för enformig. Men nu, med nya regler och bidrag som stöder rederiets landströmsinvesteringar, är vi dock tillbaka i branschen. Tillsammans med NG3 är vi redo att ta emot nya order, kommenterade Aleksander Askeland, CSO på Yara Marine Technologies.
EU-parlamentet efterlyste nyligen ett förbud mot utsläpp av växthusgaser från fartyg vid kaj fram till 2030, i sin första behandling av MRV-förordningen. Det röstade också för att inkludera växthusgasutsläpp från den maritima sektorn i EU:s system för handel med utsläppsrätter från och med den 1 januari 2022.
Kallstrykning
Kallstrykning undanröjer behovet av att bränna fossilt bränsle ombord på fartygen medan de är anslutna. I enlighet med detta koncept, eftersom det promulgeras, kopplas fartyg som besöker hamnar till lokalt kraftnät eller andra kraftkällor, som redan regleras av lokala föroreningsnormer.
Denna externa kraft drivs av fartygets interna lasthanteringsmaskiner och hotellkrav. Effektivt stängs alla kraftgenererande källor och fartyget kyls därför.
Detta ger omedelbar befrielse från föroreningar från utsläpp från fartyg och gör att ett mer holistiskt underhållsschema kan följas av fartygsoperatörer, som vanligtvis har svårt att upprätthålla planerade underhållsscheman på grund av kommersiella driftstryck.
Det omedelbara resultatet är sänkta värmeutgångar från fartyg, sänkta luftutsläpp, sänkt risk för olyckor från bränslebaserade maskiner, minskad störning i ekosystemet.