Logistikfastighetsföretaget Verdion växlar upp i Danmark och Sverige

Verdion, europeisk utvecklare av logistikfastigheter, har sedan 2013 byggt upp en portfölj av logistikfastigheter till ett värde av 1,5 miljarder euro, genom nya projekt och ombyggnationer i Tyskland, England, Norden, Benelux och Tjeckien. Efter flera framgångsrika utvecklingsprojekt i Sverige och Danmark meddelar Verdion idag att de stärker sin verksamhet i båda länderna, med två nya branschprofiler och kontor. 

I Sverige har Johan Nihlmark anställts som ny Head of Business Development i Norden, i samband med att Sverigekontoret flyttas från Malmö till Göteborg. Nihlmark, som under de senaste åtta åren arbetat på Prologis i Göteborg, kommer att ha ansvar för alla Verdions leasingaktiviteter i regionen, samt för dess "build to suit"-processer och potentiella utvecklingsprojekt. Han kommer fokusera på att utveckla företagets portfölj och skapa nya möjligheter i både Sverige och Danmark, inte minst genom att använda sitt breda kontaktnätverk av fastighetsmäklare och potentiella hyresgäster. Nihlmark kommer att vara stationerad på Verdions nyöppnade kontor i Göteborg.

I Danmark öppnar Verdion i Köpenhamn upp landets första kontor och anställer Peter Michael Tetzlaff som Head of Investment i Norden. Tetzlaff, en väletablerad profil inom logistiksektorn, kommer närmast från CBREs kapitalmarknadsteam i Köpenhamn ska, tillsammans med Nihlmark, utveckla företagets projektverksamhet i både Danmark och Sverige. Tetslaff kommer att fokusera på att hantera och utöka Verdions investeringar i hela regionen, ansvara för att identifiera och ta till vara på investeringsmöjligheter, samt övervaka genomförandet av leasing- och utvecklingsaktiviteter för både Verdion European Logistics Fund 1 och Verdion i stort. Han kommer även att ingå i Verdions Investment Committee tillsammans med Verdions Michael Hughes, CEO, Paul Clarke, CFO, Simon Walter, Director – Asset Management, och Florian Stöbe, Head of Investment i Tyskland.

– Det finns betydande tillväxtmöjligheter i de nordiska länderna och just nu är det stor skillnad mellan vad konsumenterna förväntar sig och den standard och det behov av logistikutrymme som faktiskt finns på marknaden idag, inte minst när det kommer till näthandel. Den stora efterfrågan på utrymme går hand i hand med ett ökande intresse för högkvalitativa logistikytor som kan avyttras under en längre tid, säger Verdions CEO och grundare, Michael Hughes. ”Vi kommer därför att fokusera på ett brett utbud av möjligheter - från strategiskt välplacerade markområden, där vi har stora utvecklingsprojekt i åtanke, till tillgångar som snabbt kan byggas om för att tillgodose marknadens behov.”

Några av de mest betydande projekten som Verdion har genomfört i Norden är för fordonstillverkaren BMW och en kund inom läkemedelsindustrin, på uppdrag av DHL, samt E20 Park Copenhagen, ett nybyggt logistikcenter söder om Köpenhamn för 200 miljoner Euro.