Liquid Winds affärsidé är att utveckla elektrobränslen baserade på vätgas för att tillgodose sjöfartens efterfrågan på renare fartygsbränsle. På kort tid har företaget lockat en rad nya investerare och samlat in 40 miljoner kr till en första anläggning planerad i Örnsköldsvik. Uniper är fortsatt den näst störste investeraren i Liquid Wind.
Elektrobränslen baserade på vätgas är ett snabbt växande område som i korthet handlar om att producera flytande och koldioxidneutrala bränslen med hjälp av elektricitet. Uniper är en ledande aktör i Europa på vätgas, och har flera projekt under utveckling i Sverige och redan driftsatta anläggningar i Tyskland.
– Vätgas kommer att spela en avgörande roll för utvecklingen till ett koldioxidneutralt samhälle och för industrins konkurrenskraft. Omställningen är i sin linda och den kommer att kräva en långsiktig nationell vätgasstrategi. Men det kommer också att krävas investeringskapital och framsynta entreprenörer, säger Johan Svenningsson, vd Uniper Sverige.
Förutom Uniper, har Alfa Laval, Carbon Clean, Falkor, Haldor Topsoe, och Siemens Energy anmält sitt intresse för att bistå med teknik, expertis och kapital för att hjälpa Liquid Wind att ro projektet i hamn – alltså att bygga en första eMetanol-anläggning i Örnsköldsvik.
– Allt fler etablerade företag vill vara med och möjliggöra en mer hållbar framtid där beroendet av fossila bränslen har minskat, säger Claes Fredriksson, VD och grundare av Liquid Wind. Vi är stolta över samarbetet med dessa världsledande företag, som ger oss tillgång till expertis och ekonomiska muskler som krävs för att möjliggöra övergången till en hållbar energiförbrukning och minskade koldioxidutsläpp.
Svensk sjöfart förbrukar 350 miljoner ton fossilt bränsle per år och eMetanol innebär en möjlighet att ställa om till en mer hållbar sjöfart. Om sjöfarten byter ut det fossila bränsle som används idag mot eMetanol så beräknas de fossila koldioxidutsläppen minska med 94 procent.
Liquid Wind siktar på att ha etablerat 500 anläggningar till år 2050, baserat på en affärsmodell anpassad för att snabbt kunna skala upp och möta den växande efterfrågan på koldioxidneutralt bränsle. Om målet 500 anläggningar nås skulle det innebära minskat utsläpp av 50 miljoner ton koldioxid årligen, vilket motsvarar Sveriges totala utsläpp.