Alstom har vunnit det största anbudet för tåg i dansk järnvägshistoria. Ramavtalet med DSB är värt totalt 2,6 miljarder euro, och den första beställningen på 100 Coradia Stream regionaltåg samt ett 15-årigt fullserviceavtal för underhåll uppgår till 1,4 miljarder euro. Ramavtalet innehåller ytterligare 15 års underhåll och möjligheten att beställa ytterligare tåg.
Leveransen av DSB:s "Fremtidens Tog - Nye Tog" är planerad att börja under det sista kvartalet 2024. Den nya flottan kommer att fungera som en regional och snabb järnvägstjänst och koppla samman Frederikshavn i norr till Rødby i sydöstra Danmark via vägen genom Köpenhamn.
– Vi är naturligtvis oerhört glada över att DSB har valt Alstom för att leverera deras ”Framtidens tåg”. Det bekräftar Alstoms position som en pålitlig och världsledande tågtillverkare. Samtidigt har vi redan ett antal långsiktiga underhållsavtal runt om i Europa, vilket innebär att vi har en robust serviceorganisation som stöder flottans tillförlitlighet, säger Rob Whyte, VD för Alstom Nordics.
Coradia Stream för DSB har anpassats speciellt för det danska järnvägsnätet och tågets topphastighet på 200 kilometer i timmen ger snabba transporter över hela landet. Varje tågset kommer att bestå av fem vagnar, enkeldäck, med sittplats för 300 passagerare. Tågen kommer att förmonteras med Alstoms ATLAS ombord signalsystem ETCS BL 3, samt ett STM-gränssnitt som gör det möjligt att fungera med Danmarks äldre signaleringssystem.
– När Coradia Stream rullar kommer den att leverera en exceptionell reseupplevelse. Det är ett modernt, högkvalitativt och elegant elektriskt tåg som kombinerar innovation, hållbarhet och hög komfort - något vi ser fram emot att presentera för passagerarna i Danmark, säger Rob Whyte.
Coradia Stream är en toppmodern, högpresterande elektrisk multipelenhet, EMU, med lågt golv. Detta standardiserade tåg är den enda som uppfyller dagens krav på regional och intercity transport. Coradia Stream erbjuder en modulär design som gör det möjligt för operatörer att välja den konfiguration och inredning som fungerar bäst. Tåget kan utrustas med utsläppsfri teknik som batteri eller väte för drift på icke-elektrifierade sträckningar.