Nu finns det en europeisk standard för automatiska anordningar för laddning av eldrivna tunga fordon, även fastställd som svensk standard SS-EN 50696 av SEK Svensk Elstandard. Standarden gäller till exempel för laddning av bussar vid uppehåll på hållplatser. Föraren behöver bara ställa bussen någorlunda rätt och trycka på laddningsknappen, så sköter systemet resten. Sådana system finns redan idag i drift, bland annat hos Västtrafik, men med standardiserade gränssnitt blir det enklare att ha bussar av olika fabrikat på samma linje.
Tony Cacic på Volvo Group Trucks Technology i Göteborg har deltagit i arbetet i den europeiska standardiseringsorganisationen Cenelec.
– Jag vill särskilt lyfta fram att vi lägger fast gränssnitt för olika anordningar för automatisk anslutning. Detta är särskilt viktigt för framtida utveckling och för att förenkla integration med olika möjligheter till högeffektladdning, säger han.
Standarden beskriver alltså olika typer av lösningar och standardiserar gränssnitt för varje lösning – laddning uppifrån med den automatiska anordningen på fordonet eller på stolpen och laddning underifrån med den rörliga delen monterad på fordonets undersida.
– Vi är stolta, säger Tony Cacic på Volvo, att ett av våra initiativ, där den automatiska anordningen är monterad på infrastrukturen, har tagits med i standarden.