Elektrifiering och biodrivmedel enda sättet att klara klimatmålen för transportsektorn

2030-sekretariatet lanserar idag en biodrivmedelsbroschyr, som bland annat skickas till alla kommuner och regioner i Sverige. Lanseringen sker på ett digitalt seminarie där företrädare för alla existerande och kommande biobaserade drivmedel och representanter för elektrifieringen deltar.

– Det finns ingen motsättning mellan elektrifiering och biodrivmedel, kommenterar Jakob Lagercrantz, VD på 2030-sekretariatet. Tvärtom, men de följer olika tidslinjer. Elektrifieringen ökar snabbt, och lär dominera för lätta fordon, men elbilarna hinner inte fasas in för att göra riktig skillnad förrän på 2030 talet. Under tiden måste vi fortsätta med hållbara biodrivmedel.

Sverige leder både elektrifieringsligan och biodrivmedelsligan i EU, och är ett gått exempel på att båda tekniklösningarna behövs I andra EU länder, och i EUs klimatpaket Fit for 55 ges dock biodrivmedel en blygsam roll. EU klimatåtgärder för transportsektorn är å andra sidan blygsamt. Sverige har ett mål om 70 procent klimatreduktion till 2030, EU ligger på blygsamma 14 procent.

– EU vill väl, men har låst sig i vissa tekniklösningar, kommenterar Lagercrantz. Vi har inte råd att vänta på spännande framtidslösningar, vi måste utnyttja de tekniska lösningar som finns på marknaden idag.

EUs blygsamma målsättning, och negativa inställning mot biodrivmedel riskerar att minska investeringar i hållbara biodrivmedel. Detta kan göra att Sverige får svårt att klara klimatmålet till 2030. Transportsektorn i EU släpper idag ut cirka en miljard ton koldioxid varje år.