Den spanska höghastighetsoperatören ILSA har lanserat Iryo som sitt varumärke vid en ceremoni på Madrid Atocha-stationen Iryo-tjänster förväntas starta under det sista kvartalet 2022 och kommer att trafikerar sträckorna Madrid Barcelona, Valencia, Alacant, Málaga och Sevilla.
Namnet Iryo är en kombination av spanska verbet 'gå' och ordet 'jag'. Varumärket har skapats av Columna Branding, som också skapat Iryos slogan: La Nueva Velocidad.
I lanseringsceremonin deltog infrastruktursekreterare Isabel Pardo de Vera, ADIFs president María Luisa Domínguez, Italiens ambassadör i Spanien Riccardo Guariglia, ILSAs president Carlos Bertomeu och verkställande direktör Víctor Bañares.
Iryo kommer att stå för 30 procent av höghastighetstjänsterna i Spanien. ILSA planerar att transportera cirka 8 miljoner passagerare årligen. Testningen av Iryos flotta på 20 ETR1000-tåg, levererade av Hitachi Rail, har slutförts mellan Madrid, Barcelona och Sevilla i hastigheter på upp till 200 kilometer i timmen. Nu utökas testkörningarna till 300 kilometer i timmen. ILSA har också bekräftat sin långsiktiga ambition att lansera gränsöverskridande tjänster från Spanien till Frankrike och Portugal, även om man ännu inte har någon fast tidsplan för en sådan expansion.