Invånarna som pendlar i Stockholms nordostkommuner står inför en stor förändring när Arninge inviger nu sin nya perrong och resecenter. Ahlqvist & Almqvist arkitekter har haft i uppdrag att utforma Arninge resecentrum Täby, som knyter samman Roslagsbanan, motorvägsbussar på E18 och lokal busstrafik med bostäder och närheten till service.
– Det är roligt att vi fått vara med i detta viktiga projekt som kommer att påverka så många personers vardag. Idén kring utformningen är att kopplat till Arninges historia med många fornlämningar. Målet är också att skapa en miljö som är varm och ljus. Allt glas ger många utblickar och en tydlig orienterbarhet förresenärerna, säger Britt Almqvist, ansvarig arkitekt och vd på Ahlqvist & Almqvist arkitekter.
Från gångbron kan ta sig ned till plattformar för avgående kollektivtrafik. Foto: Ahlqvist & Almqvist arkitekter
Arninges resecentrums utformning innebär att man från gångbron kan ta sig ned till två plattformar där man kan ta bussar till Stockholm, Norrtälje, Vaxholm, Åkersberga, Vallentuna och Danderyds sjukhus. En tredje plattform leder till Roslagsbanans nya station, Arninge station. Vid Arninge centrum finns det pendelparkeringsmöjligheter för både cykel och bil.
Ytterligare en infart till Arninge centrum har byggts in från Arningevägen.
– Hela tanken är att det ska bli lättare för resenärer att snabbt kunna byta från buss till buss eller den nya stationen på Roslagsbanan för att bidra till ett mer hållbart resande, säger Britt Almqvist.
Då Arninge har en viktig historia med sina många fornlämningar har både träpelarna och solavskärmningens mönster inspirerats av runskrift för att återanknyta till den historiska kopplingen genom att passerande kan ta del av texter om Arninges historia och fornlämningar.
Ahlqvist & Almqvist arkitekter har utformat resecentret i form av programhandling, systemhandling och bygghandling genom samordning av krav och önskemål från Täby kommun, Trafikverket och SL där NCC varit entreprenör.