Ostlänken hotar företag i Torvinge

Ostlänken är en cirka 16 mil lång ny dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping. Foto: eberhard grossgasteiger/unsplash

Flera företag i Torvinge, Linköping, påverkas när Ostlänken ska byggas, enligt en rapport från Östgöta Correspondenten. Bland de företag som riskerar att behöva flytta finns Ragn-Sells, KG:s Ägg och Larsson Offsettryck. Mediekoncernen NTM fruktar dessutom att tryckningen av Östgöta Correspondenten kan bli omöjlig att fortsätta.

NTM, som bland annat driver tryckeriet och distributionscentralen i Torvinge, berättar att Trafikverkets planerade spårdragning går rakt genom deras distributionscentral och mycket nära tryckeribyggnaden. Detta kan orsaka problem då ett tryckeri är extremt känsligt för vibrationer. Tryckeriet hanterar tryckningen av 13 dagstidningar och ett stort antal andra publikationer. Enligt NTM skulle det kosta omkring 500 miljoner kronor att bygga ett nytt tryckeri, vilket gör situationen särskilt svår.

Företag oroas över framtiden

Tryckeriets distributionscentral byggdes så sent som 2022 och krävde en investering på cirka 100 miljoner kronor. Trots detta kan hela anläggningen behöva läggas ned eller flyttas om Ostlänkens spårdragning får förbli oförändrad. NTM har begärt att Trafikverket ska lösa in hela fastigheten om spårdragningen blir verklighet, eftersom de anser att tryckeriet annars riskerar att bli obrukbart.

Debby Porter Laffitte, pressansvarig på Ragn-Sells, meddelar att även deras verksamhet i Torvinge måste flytta. Företaget är i dialog med kommunen om en ny plats, men några detaljer har inte presenterats.

Larsson Offsettryck, ett familjeägt företag med lång historia, berörs också av Ostlänken. Delägaren Lennart Larsson förklarar att spårdragningen ser ut att gå rakt över tomten och delar av byggnaden. Företaget är osäkert på hur de ska gå vidare eftersom det ännu inte finns några klara besked om processen.

Stefan Bobic, som driver Bobic Allsvets, verkar påverkas i mindre omfattning. Hans verksamhet riskerar endast att beröras marginellt, med små markanspråk som kan kräva ersättning.

Långvarig osäkerhet i Torvinge

Osäkerheten är dock utbredd bland företagare i Torvinge och de intilliggande områdena Kallerstadsleden och Steninge. Trafikverket har börjat föra dialog med de drabbade, men några konkreta förslag på markanspråk väntas inte förrän 2026. Enligt Östgöta Correspondenten ska inlösning av berörda fastigheter ske till marknadsvärde plus 25 procent, men först efter att järnvägsplanen vunnit laga kraft, vilket beräknas ske 2028 eller 2029.

Stefan Bobic konstaterar att osäkerheten kring Torvinges framtid har varit påtaglig i över 20 år, först på grund av planerna på en trafikled och nu Ostlänken. Flera företag delar uppfattningen att långvarig ovisshet har försvårat möjligheterna att utveckla sina verksamheter.

Källa: Östgöta Correspondenten