Ett betydande steg har tagits i den estniska delen av Rail Baltica-projektet. Landets näringsminister Erkki Keldo har nu undertecknat ett dekret som fastställer järnvägens sträckning genom Årgens län, vilket möjliggör byggstart i en region där arbetet legat stilla sedan en dom i Högsta domstolen ogiltigförklarade den tidigare planen 2020.
– Rail Baltica är en strategiskt viktig infrastruktur för både Estland och hela Baltikum. Projektet kopplar oss till det europeiska järnvägsnätet på ett modernt och miljövänligt sätt, minskar vägtrafiken och stärker både ekonomisk utveckling och militär rörlighet inom NATO, säger Keldo.
Byggstart planeras inom kort
Förberedelserna inför bygget är redan i gång. Enligt Anvar Salomets, vd för Rail Baltic Estonia, är målet att underteckna byggkontrakt för i princip hela huvudsträckan i Estland senast i maj.
– Vi arbetar nu med att slutföra allianskontrakt tillsammans med internationella konsortier. Vår målsättning är att snabbt komma i gång med arbetet, säger han.
Tågtrafiken mellan Tallinn och Warszawa ska enligt nuvarande plan vara i drift senast 2030.
Marko Kivila, vd för RB Rail AS som samordnar projektet på övergripande nivå, ser Estlands beslut som en viktig signal.
– Varje nationellt beslut för oss ett steg närmare färdigställandet av hela Rail Baltica-korridoren. Godkännandet av Årgens läns bansträckning visar att vi är på väg från planering till konkret genomförande.
Ny järnvägskorridor och lokal nytta
Den godkända länsplanen fastställer en 350 meter bred korridor för järnvägen. Inom denna byggs en 66 meter bred bana med stängsel och all nödvändig infrastruktur som spår, kraftledningar, dränering och servicevägar.
För de boende i området planeras tågstopp i både Surju och Urissaare, vilket skapar nya möjligheter till kollektivtrafik. Dessutom byggs ett vägnät som ska säkra tillgången till bostäder, jordbruksmark och skog både under och efter byggtiden.
Miljöskydd i fokus
Miljöaspekterna har haft en central roll i planeringen. Ekodukter och skyddszoner ska garantera att djurens rörelsemönster inte påverkas negativt. Särskilda åtgärder ska även minska buller för boende i närheten.
Projektet omfattar även kompensationsinsatser för att hantera påverkan på känsliga områden, bland annat fågellivet i Luitemaa och dess population av tjäder.
Källa: Rail Baltica